PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika1. stupně ZŠ I. - OCRN20UC04
Anglický název: Didactics of Primary school I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (22.09.2020)
Předmět seznamuje studenty s vybranou teorií obecné didaktiky týkající se výukové komunikace a práce se vzdělávacími cíli.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (22.09.2020)

Cílem předmětu je uvedení do obené didaktiky, osvojení si odborné terminologie a základních teoretických východisek v oblasti výukové komunikace, práce s výukovými cíli, plánování výuky.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (05.10.2021)

Studentům je poskytnuta podpora v moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6399 (heslo: jednicka)

K samostudiu je určená e- publikace Stará, J., Zemanová, B., Horská, P. Obecná didaktika I: Plánování výuky dostupná zde: https://cuni.futurebooks.cz/

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (07.09.2022)

Literatura

Stará, J., Zemanová, B., Horská, P. Obecná didaktika I: Plánování výuky, dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/

ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M. a  NAVRÁTILOVÁ, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Muni press.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní vzdělávací programy

Legislativa. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/urednik

 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

 KNECHT, P.  (2009). Co je dnes obsahem vzdělávání? Pedagogická orientace, 19(2), 120–127. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1228/937 

 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací programy

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (22.09.2020)

1.        Didaktika - předmět, základní pojmy.

2.        Výuková komunikace.

3.        Cíle výuky - klasifikace cílů, způsoby a zásady formulace cílů. Velká myšlenka.

4.        Obsah výuky - struktura učiva, kurikulární dokumenty, učebnice.

5.        Stanovení cílů, výběr učiva

7.       Taxonomie vzdělávacích cílů. Efektivní práce s výukovými cíli.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (15.11.2023)

Obsah znalostí je dán okruhy k SZZ

Cíle vzdělávání

Obsah vzdělávání

Výuková komunikace

Student k těmto okruhům v rámci předmětu zpracuje 3 úkoly v moodle. Ty jsou zároveň podkladem pro zpracování povinných složek závěrečného portfolia z pedagogiky.

Úkoly v moodle vedou k aplikaci požadovaných znalostí a dovedností.

Nejzažší termín odevzdání: 2 týdny po posledním prezenčním setkání k předmětu.

Vzhledem k tomu, že úkoly jsou součástí závěrečnho portfolia, bude poskytnuta souhrnná společná (ne individuální) zpětná vazba k odevzdaným úkolům.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK