PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poruchy učení - OCRN17UC20
Anglický název: Learning Disorders
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D. (29.09.2020)
Cílem předmětu je podat základní informace učilům prvního stupně - rozšiřující studium - o problematice poruch učení ve školském i poradenském kontextu. Jedná se o zakotvení gramotnostních obtíží do stávající terminologie a pojetí (jazykové pojetí gramotnosti), přehled podpůrných intervenčních opatření ve škole i spolupráci školy s dalšími institucemi při řešení obtíží žáků. Výuka bude probíhat kombinovanou formou - přednášky v Moodle a konzultace přes MS Teams.
Literatura -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)

Dooručená odborná literatura :
KUCHARSKÁ, A.: Riziko dyslexie. Pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách.  Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014- zejména kap. 1. – 4. 

MERTIN, v., KUCHARSKÁ, A. a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení- od stanovení diagnostických kritérií  k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha, IPPP 2007.

SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ , G. : Vývoj jazykových schopností. Grada Praha 2014. - kapitola 7. a 8. (Gramotnost a Poruchy jazykového vývoje)

Monotématické číslo časopisu Pedagogika s titulem Počáteční gramotnost. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 1-2 /2012.

KREJČOVÁ,L.  a kol. Specifické poruchy učení. Praha, Edika, 2014.

POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál 1997.

POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha, Portál 2010.

JUCOVIČOVÁ, D , ŽÁČKOVÁ, H.  Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha, Portál 2008.

MATĚJČEK, Z., VÁGNEROVÁ, M. Sociální aspekty dyslexie. Praha, Karolinum 2006.

MERTIN, V.: Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995.

KUCHARSKÁ, A , POKORNÁ, D., MRÁZKOVÁ, J. a kol. Třístupňový model péče. Praha IPPP 2014. 

Hulme, ch., Snowling, M. Developmenal disorders of language, learning and cognition. Willey- Balckwell. Chichester. 2009.

 

další studijní materiály jsou  součástí studijních opor kurrzu v Moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2094#section-6

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (24.10.2019)

Požadavky k zápočtu.

docházka v blokových setkáních ( případně po řádné omluvě náhradní forma atestace) a zpracování seminární práce na zadané téma.Téma seminární práce je uveřejněno v Moodle studijních oporách tohoto kurzu.

 

Požadavky ke zkoušce:

Písemný test znalostí s vyhodnocením kolokviální formou, zpracování a odevzdaní seminární práce.

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)

Struktura blokových setkání:

1. Systém péše o děti s SPU

2. Poruchy vývoje čtenářských a pisatelských dovedností- teoretické zakotvení a konkrétní příklady.

2. Intervence v oblasti poruch čtení a psaní vč.  intervencí v oblasti fonologických schopnopstí dítěte.

4. Reflexe písemných prací a písemná zkouška

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (24.10.2019)

Požadavky k zápočtu.

docházka v blokových setkáních ( případně po řádné omluvě náhradní forma atestace) a zpracování seminární práce na zadané téma.Téma seminární práce je uveřejněno v Moodle studijních oporách tohoto kurzu.

 

Požadavky ke zkoušce:

Písemný test znalostí s vyhodnocením kolokviální formou, zpracování a odevzdaní seminární práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK