PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová didaktika biologie II - OCDU19DV26
Anglický název: Didactics of Biology
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (0)
letní:neurčen / neurčen (0)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Prerekvizity : OCDU19DV17
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)
Cílem předmětu je vybavit účastníky vzdělávání základními znalostmi a dovednostmi z oblasti oborové didaktiky tak, jak to pro výkon své profese potřebují.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Altmann, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975.

Maňák, J. a V. Švec. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.

Mojžíšek, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1998.

Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.

Švec, V., H. Filová a O. Šimoník. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998.

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2006.

Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.

Kalhous, Z. a O. Obst. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.

Fisher, K.M., J.H. Wandersee a D.E. MOODY.  Mapping biology knowledge. New York: Kluwer Academic Publishers, 1998.

Literatura k metodám pedagogického výzkumu

Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. 243 s. ISBN 978-80-247-1369-4.

Chráska, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 168 s. 2. vydání. ISBN 80-244-1367-1.

Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2011. 270 s.
2. vydání. ISBN 978-80-246-1916-3.

Průcha, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. 148 s. ISBN 80-85931-49-4.

Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN978-80-7315-185-0.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Obsahové vymezení

­Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu.

­Vzdělávací dokumenty v ČR. RVP ZV, RVP G, ŠVP.

­RVP ZV – cíle základního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory, průřezová témata. Vzdělávací oblast Člověk a příroda – cíle a obsah vzdělávacího oboru Přírodopis.

­RVP G – cíle gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory, průřezová témata. Vzdělávací oblast Člověk a příroda – cíle a obsah vzdělávacího oboru Biologie.

­Průřezová témata a jejich zařazování do výuky. Průřezové téma Environmentální výchova – cíle, obsah a možnosti zařazení do výuky přírodopisu a biologie.

­Didaktické zásady výuky přírodopisu a biologie.

­Organizační formy výuky přírodopisu a biologie (vyučovací hodina, exkurze, laboratorní práce, projektová výuka).

­Metody výuky přírodopisu a biologie.

­Učebnice pro výuku přírodopisu a biologie.

­Příprava učitele na vyučování, její struktura a důležité součásti.

­Kontrola studia, tvorba didaktických testů, hodnocení. Maturitní zkouška z biologie.

Problematika distanční výuky přírodopisu a biologie.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)

LS - seminární práce – 10 až 15 stran rešerše k teoretické odborné nebo didaktické části závěrečné práce, s využitím odpřednášené problematiky oborové didaktiky biologie

ZS - myšlenková mapa k odborné části tématu závěrečné práce

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK