PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie vývojová a osobnosti - OCDU19DV12
Anglický název: Developmental Psychology and Psychology of Personality
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (0)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)
Cílem předmětu je seznámení se základní terminologií problematiky, pojetím člověka jako osobnosti v kontextu pedagogiky, vývojem/ontogenezí individua, psychickým vývojem, zaměřit pozornost na zvláštnosti vývoje dětí v současnosti a na učitele jako osobnosti. V další rovině pak rozvinout reflektující náhled na práci se žáky, jaké se zde nabízejí alternativy, jak zvýšit účinnost výchovného a vzdělávacího působení na děti a mládež.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)
Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Blatný, M. a kol. Psychologie osobnosti, hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada Publishing, 2010.

Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada Publishing, 2012.

Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.
HELLER, D. Psychologie vývojová a osobnosti. Praha: Pedagogická fakulta UK, ÚPRPŠ, 2014.

Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Portál, Praha 2004

Langmeier, J. a D. KrejčířovÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2005.
Mikšík, O. Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum, 2007.

Piaget, J. a B. Inhelderová. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)

­Pojetí člověka jako osobnosti, význam pojmu osobnost v pedagogice. Konstituování osobnosti v dětství a mládí, úkoly výchovy.

­Pojetí vývoje/ontogeneze individua. Rozlišení zrání, vývoje učením a získáváním zkušeností, osobnostního rozvoje. Uvedení do základů vývojové psychologie.

­Faktory psychického vývoje, interakce mezi faktory. Působení soudobé rodiny. Potenciality vývoje/rozvoje - jejich využívání versus blokování. Důsledky pro edukaci.

­Citlivá období, respektive zlomové události ve vývoji dítěte. Tzv. vývojové úkoly; vůdčí typy činnosti, periodizace vývoje. Charakteristiky jednotlivých období. Úkoly pro výchovu. Problémy, které v jednotlivých vývojových obdobích nejčastěji vyvstávají; jejich analýza, možnosti řešení.

­Pohled na zvláštnosti vývoje dětí dnes - šance a ohrožení.

­Učitel jako osobnost a jako facilitátor psychického vývoje/osobnostního rozvoje dětí a mládeže.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Zkouška: dle zadaných otázek

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK