|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (11.12.2023)
Cílem předmětu je zprostředkovat účastníkům základní poznatky z didaktiky odborných předmětů, které vycházejí z psychologických věd, pedagogických věd a sociální práce. Účastníci se budou orientovat v základních kurikulárních dokumentech, které se vztahují k výuce odborných předmětů tohoto zaměření, dokáží formulovat výukové cíle a na jejich základě vybírat optimální výukové metody a organizační formy výuky odborných předmětů zaměřených na psychologii, pedagogiku a sociální práci, příp. též příbuzných odborných předmětů. Absolvent(ka) zejména: - pojmenuje a s využitím odborné terminologie popíše kurikulární dokumenty, které upravují výuku psychologie, pedagogiky a sociální práce na různých typech škol, - korektně užívá současnou pedagogickou a didaktickou terminologii a obhájí její význam pro rozvoj didaktického a oborově didaktického myšlení, - objasní význam stanovování cílů pro výuku psychologie, pedagogiky a sociální práce, - formuluje výukové cíle na různých úrovních kurikula; podobu a pojetí navržených cílů zdůvodní s oporou o odborné argumenty, - pojmenuje a kriticky zhodnotí aktuální trendy ve výuce předmětů zaměřených na pedagogiku, psychologii a sociální práci. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (11.12.2023)
Gillernová, I. (2004). Didaktické dovednosti v přípravě učitelů psychologie. In Vališová, A. a kol. (2004). Historie a perspektivy didaktického myšlení. Praha: Karolinum. Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada Publishing. Kuberová, H. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál. Nohavová, A. (2018). Didaktika psychologie: od cíle výuky k jeho realizaci. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta. Skarupská, H. (2006). Didaktika sociální práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Sokolová, L. (2010). Didaktika psychológie. Bratislava: Univerzita Komenského. Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing. Vašutová, M., Ježková, V. (2015). Didaktika psychologie: vybrané kapitoly. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. Vízdal, F. (1987). Didaktika psychologie. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Sborníky z konferencí Sekce pro výuku psychologie ČMPS „Učíme psychologii“ dostupné na www.cmpsy.cz |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (11.12.2023)
Zkouška bude mít podobu odborné rozpravy nad probíranými tématy. Ke zkoušce studující předloží vypracované úkoly, které tvořily náplň distanční složky předmětu. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (11.12.2023)
1. Úvod do studia didaktiky odborných předmětů zaměřených na psychologii, pedagogiku a sociální práci, postavení těchto oborových didaktik v soustavě věd. 2. Přístupy k výuce psychologie, pedagogiky a sociální práce dříve a dnes, soudobé trendy ve výuce psychologických, pedagogických a sociálně vědních předmětů, koncept funkční psychologické a pedagogické gramotnosti. 3. Učivo psychologie, pedagogiky a sociální práce v kurikulu základního, středního a vyššího odborného vzdělávání. 4. Cíle výuky psychologie, pedagogiky a sociální práce. 5. Metody výuky a organizační formy výuky. |