PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sppg znevýhod. člověka se SPU - OBSP18735
Anglický název: Special Education - Individuals with Specific Learning Disabilities
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Prerekvizity : OBSP18709
Záměnnost : OK0218218
Je korekvizitou pro: OBSP18719
Je záměnnost pro: OK0218218
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (07.10.2018)
Předmět umožňuje studentům orientovat se v problematice specifických poruch učení. Pozornost je věnována zejména problematice osobnostních specifik žáků, systému vzdělávání a poradenství. Studenti sledují působení speciálního pedagoga ve školním poradenském pracovišti a volené přístupy a intervence k žákům s SPU v rámci multidisciplinární spolupráce.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (07.10.2018)

Předmět je zaměřen na vymezení vhodných přístupů vůči jedincům se specifickými poruchami učení (SPU). Definuje osobnost jedince s SPU, možnosti reedukace a metody práce s žáky se  SPU. Absolvováním předmětu student získá základní povědomí a znalosti o vhodných přístupech a metodách reedukace žáků se SPU.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (25.09.2018)

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2013) Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole. Brno: MU. BARTOŇOVÁ, M. (ed.) (2018) Specifické poruchy učení. Brno: Paido.
BLAŽKOVÁ, R a kol. (2000) Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. 
ELLIOTT, J., & PLACE, M. (2002). Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie (Vyd. 1.). Praha: Grada
KOCUROVÁ, M. (2002) Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy Pelhřimov. Dobrá Voda. 2002. 
MATĚJČEK, Z. (1995) Dyslexie. Jinočany: HaH
MICHALOVÁ, Z. (2001) Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 
MUNDEN, A.(2002)  Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha. Portál 
NOVÁK, J. (1997) Dyskalkulie. Praha: Augusta.
POKORNÁ V. (2010) Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha : Portál
PORTEŠOVÁ, Š. (2011) Rozumově nadané dítě s dyslexii. Brno : Portál.
SERFONTEIN, G. (2000) Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál.
REIFOVÁ, S. (1999) Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha. Portál. SINDELAROVÁ, B. (2001) Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál.
SELIKOWITZ, M. (2000) Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 
TRAIN, A. (1997) Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál
ZELINKOVÁ, O. (2003) Poruchy učení. Praha: Portál 
ZELINKOVÁ, O. (2017) Dyspraxie. Praha: Portál

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (25.09.2018)

1)      Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení 

2)      Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup

3)      Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí 

4)      Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení 

5)      Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení 

6)      Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení

7)      Strategie a styly učení u žáků na střední škole

8)      Diagnostické domény, specifika školského poradenského pracoviště (PPP)

9)      Základní metody výuky čtení a psaní, specifika metod (analyticko-syntetická metoda, splývavé čtení, globální metoda)

10)  Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)

11)  Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců

12)  Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři

13)  Screening, depistáž, prevence SPU, deficity dílčích funkcí.

14)  Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody

15)  Reedukace dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU

16)  Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU

17)  Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení identifikování potřeb-motivace

18)  Kompenzační pomůcky při reedukaci SPU.

19)  Základní problematika dyskalkulie.

20)  Narušená komunikační schopnost u žáků s SPU (fonologická fonetická, morfologicko-syntaktická, lexikální a sémantická stránka řeči u žáků se specifickými poruchami učení).

21)  Specifika přístupů k jedincům s SPU v dospělosti

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (07.10.2018)

Požadavky k udělení zápočtu

1. aktivní účast ve výuce,

2. zpracování seminárního úkolu

3. vytvoření reedukační pomůcky pro žáka s SPU

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK