Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (12.06.2018)
Student se seznámí se všemi druhy narušení komunikační schopnosti, a to narušením vývojovým i
získaným. Budou mu přiblíženy následující kategorie narušené komunikační schopnosti: vývojová
dysfázie, dyslalie, dysartrie, koktavost, breptavost, mutismus, palatolalie, mutismus, poruchy hlasu.
Bude ozřejměn pojem symptomatické poruchy řeči. Student se seznámí se získanými neurogenními
poruchami řeči v dospělosti, a to s afázií a dysartrií. U každého druhu narušení získá poznatky o
etiologii, symptomatologii, klasifikaci, stručný přehled o možnostech diagnostiky a následné terapie.
Budou prezentovány případové studie dětí i dospělých s jednotlivými druhy narušení komunikační
schopnosti.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (30.10.2019)
The student will be acquainted with all kinds of communication disability (developmental and acquired). The following categories of communication disability will be approached: developmental dysphasia (specific language impairment), dyslalia, dysarthria, stuttering, tumultus sermonis, mutism, palatolalia, voice disorders. The concept of symptomatic speech disorders will be explained. Students will be acquainted with acquired neurogenic speech and language disorders in adulthood, namely aphasia and dysarthria. For each type of disorder gains knowledge about etiology, symptomatology, classification, a brief overview of the possibilities of diagnostic process and therapy. Case studies of children and adults with all kinds of communication disability will be presented.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (11.10.2020)
Vzhledem k epidemiologické situaci bude probíhat výuka distanční formou. Přihlášení studenti obdrží e-mailem informace, na jaké platformě bude probíhat komunikace (Moodle, Teams), kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (14.06.2018)
Povinná literatura:
BOČKOVÁ, B. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU, 2011- ISBN 978-80-210-5609-1.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.
Doporučená literatura:
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.
LOVE, R:J., WEBB, W. G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807367-464-9.
MORALES, R.C. Orofaciální regulační terapie – metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-105-0.
NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (30.10.2019)
BOČKOVÁ, B. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU, 2011- ISBN 978-80-210-5609-1.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.
LOVE, R:J., WEBB, W. G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807367-464-9.
MORALES, R.C. Orofaciální regulační terapie – metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-105-0.
NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (12.06.2018)
Uvedení do problematiky patologie v oblasti primárních funkcí a sekundárních funkcích (řeči, jazyka, komunikace) ve všech věkových kategoriích v následující struktuře: 1. Terminologie,2. Historie, 3. Výskyt, incidence, prevalence, 4. Definice, 5. Symptomatologie 6. Etiologie, patogeneze, 7. Klasifikace, 8. Uvedení do terapie a rehabilitace. Jednotlivé semináře jsou zaměřeny na prezentaci níže uvedených zadaných témat:
1 Uvedení do patologie, vztah normy a patologie , Porucha impresivní složky , porucha pragmatické složky,
2 Dyslalie
3 Vývojová dyzartrie, verb. Vývoj. Dyspraxie, MFP, fonologické výv. Poruchy
4 Porucha zvukové stránky řeči , rhinophonie, palatolalie