Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.06.2009)
Výuka je rozdělena do následujících tématických bloků:
1) Specifické deficity v oblasti tzv. triády: kvalitativní postižení v oblasti komunikace, formy a funkce komunikace,
alternativní způsoby komunikace, pomůcky k vizualizaci. Kvalitativní postižení v oblasti sociálních vztahů. Hra a herní
dovednosti u dětí s autismem. Repetitivní a rituální chování, stereotypy, problémy s představivostí.
2) Jednotlivé poruchy autistického spektra: autismus, atypical autism, Rett´s syndrom, other dezintegration disorder,
Asperger´s syndrom.
3) Etiologie poruch autistického spektra
4) Diagnostika poruch autistického spektra: screening poruch autistického spektra, diagnostika v jednotlivých
věkových obdobích, diferenciální diagnostika.
5) Výchova a vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra: strukturované učení, TEACCH program,
behaviorální přístup, terapie používané u dětí s PAS.
6) Rodiny dětí s poruchami autistického spektra v jednotlivých životních etapách
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.06.2009)
The course is divided into following thematic areas:
1. Specific deficits in the area of so called triad: qualitative impairment in the area of communication, forms and
functions of communication, alternative ways of communication, aids for visulation. Qualitative impairment in the area of
social relations. Play and play skills in children with autism. Repetitive and ritual behaviour, stereotypes, problems with
imagination.
2. Disorders within autistic spectrum disorders: childhood autism, atypical autism, Rett´s syndrome, other childhood
disintegration disorder, Asperger´s syndrome.
3. Etiology of autistic spectrum disorders
4. Assessment of autistic spectrum disorders: screening of autistic spectrum disorders, assessment in different age
stages, differential assessment
5. Education of children with autistic spectrum disorders: structured teaching, TEACCH program, applied behavioral
analysis, therapies used in children with autistic spectrum disorders
6. Families of children with autistic spectrum disorder during individual life stages
Literatura
Poslední úprava: STRNADOI/PEDF.CUNI.CZ (20.06.2010)
GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha, Portál, 1998
HÁJKOVÁ,V.,STRNADOVÁ,I.Inkluzivní vzdělávání.Praha:Grada Publishing,a.s.2010, ISBN 978-80-247-3070-7
JELÍNKOVÁ, M. Vzdělání a výchova dětí s autismem. Praha, Pedf UK, 2001
NESNÍDALOVÁ, R. Extrémní osamělost. Praha, Portál, 1995
PEETERS, T. Autismus. Od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha, Scientia, 1998
SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem. Praha, Portál, 1999
SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha, Portál, 1997
SCHOPLER, E., REICHLER, R., LANSINGOVÁ, M. Strategie a metody výuky dětí s autismem. Praha, Portál, 1998