|
|
|
||
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
|
|
||
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
Studijní literatura: Dittrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany, H+H 1993. Janoušek, J.: Metody sociální psychologie. Praha, SPN 1986. Hadj Moussová, Z.; Duplinský, J. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002. Hrabal, V st. - Hrabal, V. ml.: Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha, UK 2002. Maršálová, L.: Metodologické základy psychologického výskumu. Bratislava, Psychodiagnostika l978. Matějček: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991 Vojtík, V. - Machová, J. - Břicháček, V.: Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha, SPN 1990. Svoboda, M.: Psychodiagnostika dospělých. Praha, Portál 2000. Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001. Švancara J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje Praha, SPN 1980. Říčan a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Avicenum 1991. Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, UK Karolinum 2005.
|
|
||
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
Obsah kurzu: Předmět psychologické diagnostiky: pojem diagnostiky, cíl psychologické diagnostiky, otázka proč, kdy a jak diagnostikovat, požadavky na diagnostické metody (validita, reliabilita, objektivita) a jak jich dosáhnout, princip standardizace. Kazuistický x psychometrický přístup k diagnostice (kvalitativní a kvantitativní rozbor), objektivní a subjektivní data. Užití psychodiagnostiky v praxi (v PPP, SPC, SVP, klinických zařízeních) Průběh psychologického vyšetření, etapy diagnostického procesu (sběr dat, formulace hypotézy, příprava diagnostického postupu - výběr vhodných metod, interpretace výsledků, závěr - psychologický nález, doporučení, prognóza) Psychodiagnostické metody:
Principy diagnostiky v jednotlivých věkových obdobích. Zvláštnosti psychologické diagnostiky u jednotlivých vývojových odchylek (např. dětí s SPU, LMD), vad a poruch (např. vyšetření sluchově postiženého dítěte, zrakově postiženého dítěte, autistického dítěte aj.). |