PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Rozvíjíme kompetence k učení - O01215666
Anglický název: Developing learning to learn
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jan Voda, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: STARA/PEDF.CUNI.CZ (13.12.2010)
Účastníci kurzu dospějí společnou kritickou úvahou k pojetí kompetence k učení a ozřejmí si její význam ve vztahu k cílům školního vzdělávání a požadavku celoživotního učení. Účastníci rozpoznají situace podporující a tlumící rozvoj kompetence k učení ve vyučování. Účastníci dále zreflektují, jak mohou tuto kompetenci jako vyučující ve třídě stimulovat, jaké jsou možnosti jejího rozvíjení a hodnocení.
Literatura
Poslední úprava: STARA/PEDF.CUNI.CZ (13.12.2010)

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6.

HOSKINS, B., FREDRIKSSON, U. Learning to learn: What is it and ca nit be measured? Luxembourg: European Commission, Centre for Research on Lifelong Learning, 2008. ISBN 978-92-79-09491-0. Dostupný z WWW: .

KASÍKOVÁ, H. Učíme děti učit se. [online]. Dostupný z WWW: .

Mezinárodní akademie vzdělávání, UNESCO Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-556-3.

SRBOVÁ, K. Učíme se učit. Praha: Občanské sdružení Projekt Odyssea, 2007. ISBN 978-80-87145-05-0. [online]. Dostupný z WWW: .

VÚP Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-07-6.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: STARA/PEDF.CUNI.CZ (13.12.2010)

Tvorba vlastního metodického materiálu - pracovního listu

Sylabus -
Poslední úprava: STARA/PEDF.CUNI.CZ (13.12.2010)

Učící se společnost (learning society) a důraz na celoživotní učení. Klíčové kompetence jako cílová kategorie školního vzdělávání.

Učení a konstrukce poznání - jak se učíme. Kognitivní a afektivní složka učení. Formální a neformální učení. Kognitivní svébytnost, metakognice (zvědomování). Sociální učení.

Kompetence k učení - pojem vznikající, unikající, podněcující. Pokusy o terminologické vymezení, elaborace pojmu studenty. Blízké koncepty: vývoj, inteligence, řešení problémů, učební strategie.

Připravenost učitele na rozvoj učebních kompetencí - situace podporující a tlumící rozvoj kompetence k učení

Hodnocení kompetence k učení - učit se / naučit se. Formativní hodnocení (hodnocení pro učení). Mapa učebního pokroku.

Tvorba konkrétních učebních materiálů účastníků kurzu rozvíjejících kompetenci k učení - pilotáž, reflexe, prezentace studentů.

Škola jako učící se organizace (skryté kurikulum).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK