PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Cvičení z ontogenetické psychologie - O01213016
Anglický název: Exercises in Ontogenetic Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (90)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok1
Staré označení: CONP
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Základy psychologie
Prerekvizity : O01213014
Je neslučitelnost pro: OK0613129
Je prerekvizitou pro: O01213021
Je záměnnost pro: OK0613129
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
Cílem cvičení je pochopení vývoje jednotlivce a jeho závislosti na podmínkách a zákonitostech vývoje, charakteristika jednotlivých vývojových etap s přednostním zaměřením na vývoj v raném dětství, předškolní věk, problematiku školní zralosti a období dospívání.
Literatura
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2014)

Arnett,J.J. Adolescence and Emerging Adoolthood,Pearson UpperSaddle River,Prentice Hall 2009

Dittrichová,J., Papoušek,M., Paul,K., Chování dítěte raného věku a rodičovská péče,Grada,
Praha 2004
Erikson,E.H., Životní cyklus rozšířený a dokončený, nakl. Lidové noviny, Praha 1999

Heidbrink,H., Psycholgie morálního vývoje, Portál, Praha 1997

Janošová,P., Dívčí a chlapecká identita,Vývoj a úskalí, Praha, Grada 2008
Langmeier, J., Krejčířová,D., Vývojová psychologie, Grada, Praha 2007
Macek, P., Adolescence, Portál, Praha 1999
Piaget,J., Inhelderová,B., Psychologie dítěte, Portál, Praha 1997
Stuart-Hamilton,I., Psychologie stárnutí, Portál, Praha 1999
Pouthas,V., Jouen,F., Psychologie novorozence, Grada, Praha 2000
Pražská skupina školní etnografie, Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy,Karolinum Praha 2005

Průcha,Jan, Dětská řeč a komunikace, Portál Praha
Říčan,P., Cesta životem, Pyramida,Praha 1991
Trpišovská, D., Vývojová psychologie pro studenty učitelství, UJEP Ústí n.L. 2001
Trpišovská D., Vacínová,M., Ontogenetická psychologie, PF UJEP Ústí nad Labem 2006
Uždil,J., Výtvarný projev a výchova, SPN, Praha 1978
Vacínová,M., Trpišovská,D., Farková,M., Psychologie, Praha UJAK 2010
Vágnerová, M., Vývojová psychologie, Portál Praha 2000
Vágnerová, M., Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy, Karolinum, Praha 2001

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (21.03.2014)

Ke kontrole studia je předepsán zápočet.
Podmínkou zápočtu je osobní prezentace jednoho vybraného tématu z programu cvičení
nebo seminární práce.

Procvičovaná témata budou ještě součástí zkoušky z ontogenetické psychologie

Tematické okruhy ke zkoušce:

předmět vývojové psychologie, hlavní úkoly

význam ontogenetické psychologie pro učitele

vývoj psychiky

podmínky vývoje,  rozdíly v  teoretických přístupech k hodnocení významu podmínek vývoje

vývojové zákonitosti

periodizace vývoje (periodizační systémy, vývojový mezník, vývojové úkoly, vývojová krize, senzitivní fáze)

charakteristika jednotlivých etap vývoje ( od početí až po stáří)

pohybový vývoj dítěte

vývoj poznávacích procesů

vývoj citů a sociálních vztahů

morální vývoj

 hra a dětská kresba a její vývoj

připravenost na vstup do školy a její diagnostika

 

Sylabus
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)

Cvičení z ontogenetické psychologie se vyučují paralelně spolu s přednáškami z ontogenetické psychologie.

Obsahy obou kurzů se proto navzájem doplňují. Pro cvičení jsou vybraná zejména ta témata,

která budou připravovat frekventanty kurzu pro výuku na 1. stupni základní školy.

 

Ontogeneze - podmínky a zákonitosti vývoje

Rodina a její vliv na vývoj díttěte.

Psychická deprivace v dětství a její vliv na vývoj dítěte.

Raný vývoj dítěte (prenatální období, novorozenec, nemluvně, batole)

Předškolní věk

Dětská hra, její význam a vývoj.

Dětská kresba a její vývoj.

Vstup do školy, kritéria připravenosti na školu a jejich diagnostika.

Vývoj poznávacích procesů (vnímání, pozornost, paměť myšlení, řeč) os narození do dospívání

Vývoj citů a sociálních vztahů od narození do dospívání.

Tělesný vývoj mladšího žáka.

Vývoj motoriky v mladším školním věku

Intelektuální vývoj mladšího žáka.

Změny v citech a sociálních vztazích v mladším školním věku.

Osobnost mladšího žáka.

Dospívání a jeho dva stupně (puberta, adolescence)

Rozdíly ve vývoji mezi chlapci a dívkami.

Metody vývojové psychologie (diagnostika vývojových změn).

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)

Podmínkou zápisu do předmětu je zápočet z psychologie osobnosti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)

Předmět je ukončen zápočtem.

Zápočet bude udělen za osobní prezentaci vybraného tématu z programu cvičení, nebo za seminární práci v rozsahu 5-10 stran.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK