Cílem předmětu je seznámení s počítačovým systémem Mathematica a jeho využitím v různých oblastech matematiky. Vhodné pro studenty všech oborů.
Poslední úprava: T_KDM (20.04.2012)
The course provides an introduction to the computer system Mathematica and its applications in diverse branches of
mathematics.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: T_KDM (20.04.2012)
Cílem předmětu je seznámení se systémem Mathematica a jeho uplatněním při řešení matematických úloh.
Poslední úprava: T_KDM (20.04.2012)
The course provides an introduction to the Mathematica system and its applications in solving mathematical problems.
Literatura -
Poslední úprava: T_KDM (24.04.2017)
Mathematica Documentation Center (dokumentace k programu Mathematica).
Hazrat, R.: Mathematica. A Problem-Centered Approach (2nd edition). Springer, 2015
Wellin, P. R.: Programming with Mathematica. An Introduction. Cambridge University Press, 2013.
Mangano, S. Mathematica Cookbook.: O'Reilly Media, 2010.
Boccara N.: Essentials of Mathematica (With Applications to Mathematics and Physics). Springer, 2007.
Wagon, S.: Mathematica in Action (3rd edition). Springer, 2010.
Poslední úprava: T_KDM (24.04.2017)
Mathematica Documentation Center (built-in documentation).
Hazrat, R.: Mathematica. A Problem-Centered Approach (2nd edition). Springer, 2015
Wellin, P. R.: Programming with Mathematica. An Introduction. Cambridge University Press, 2013.
Mangano, S. Mathematica Cookbook.: O'Reilly Media, 2010.
Boccara N.: Essentials of Mathematica (With Applications to Mathematics and Physics). Springer, 2007.
Wagon, S.: Mathematica in Action (3rd edition). Springer, 2010.
Metody výuky -
Poslední úprava: doc. RNDr. Antonín Slavík, Ph.D. (01.10.2020)
Výuka v počítačové učebně.
Poslední úprava: doc. RNDr. Antonín Slavík, Ph.D. (16.01.2024)
A lecture with exercises in a computer lab.
Sylabus -
Poslední úprava: T_KDM (24.04.2017)
Symbolická a numerická matematika, řešení rovnic. Lineární algebra, matematická analýza. Grafy funkcí, křivky a plochy, zobrazování dat. Interpolace a aproximace. Náhodná čísla.
Seznamy. Přepisovací pravidla. Vnitřní reprezentace výrazů. Predikáty. Vzory. Anonymní funkce, funkcionální programování. Grafika v rovině a v prostoru. Procedurální programování. Řetězce, práce se soubory. Interaktivní vyhodnocování.
Poslední úprava: T_KDM (24.04.2017)
Symbolic and numeric mathematics. Solving equations. Linear algebra, mathematical analysis. Plotting functions, curves and surfaces, discrete data. Interpolation and approximation. Random numbers.
Lists. Rules. The internal representation of expressions. Predicates. Patterns. Pure functions, functional programming. 2D and 3D graphics. Procedural programming. Strings, importing and exporting files. Dynamic interactivity.