PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie pro učitele I - MUS08
Anglický název: Psychology I
Český název: Psychologie pro učitele I
Zajišťuje: Filosofická fakulta UK (31-FF)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Je zajišťováno předmětem: MUS18
Garant: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
Vyučující: PhDr. David Čáp, Ph.D.
PhDr. Kristýna Krejčová, Ph.D.
PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: KREJL9AF (12.10.2011)
Vybraná problematika pedagogické a sociální psychologie pro praxi výchovy a vzdělávání zaměřená zejména na možnosti
podpory rozvoje žáka v podmínkách školní praxe, psycholo-gická specifika vzdělávání dospívajících a dospělých.
Literatura
Poslední úprava: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (14.04.2009)

Čáp,J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV 1996.

Čáp,J., Mareš,J.: Psychologie pro učitele, Praha, Portál 2001.

Fontana,D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1996.

Havlínová,M.a kol.: Program podpory zdraví ve škole. Praha, Portál 1998.

Helus,Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004.

Kolář,M.: Bolest šikanování. Praha, Portál 2005.

Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál 1996.

Mareš, J. - Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU 1995.

Mareš,J.: Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998.

Matějček,Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991.

Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998.

Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál 1996.

Rámcové vzdělávací programy

Řezáč,J.: Sociální psychologie. Brno, Paido 1998.

Satirová,V.: Kniha o rodině. Praha, Portál 1994.

Sternberg,R.J.: Úspěšná inteligence. Praha, Grada 2001.

Vágnerová,M.: Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, Karolinum 2005.

Zelinková,O.: Poruchy učení. Praha, Portál 2005.

Sylabus
Poslední úprava: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (14.04.2009)

Aplikace teoretických přístupů psychologie ve školní praxi - odpovědnost za vzdělávání, jedinečnost versus hromadnost, uplatnění Gardnerova a Sternbergova pojetí inteligence při vzdělávání, behaviorismus a výchova - funkční analýza chování a behaviorální intervence.

Psychologie učení a vyučování - učení a osvojování vědomostí a dovedností, styly učení, školní úspěšnost žáků (bio-psycho-sociální determinanty, individuální rozdíly v učení, problematika handicapovaných žáků a možnosti integrace, nadaní žáci), učitel a řízení školní třídy na různých typech základních a středních škol.Tvořivost a metody jejího rozvíjení (učitelů i žáků). Vývojové charakteristiky žáků ZŠ, studentů SŠ a dospělých a psychologické souvislosti edukačních procesů a vztahů.

Psychologie výchovy - rodina a způsob výchovy v rodině, sourozenecké vztahy, zájmy a činnosti ve volném čase, působení vrstevnických a zájmových skupin.

Výchova a sebevýchova.

Sociální skupiny - struktura a dynamika skupin, vztahy ve skupině, školní třída jako malá sociální skupina, sociální klima ve školní třídě a ve škole, komunikace ve škole.

Sociálně patologické jevy a jejich projevy ve škole, možnosti intervence (drogy, šikana, gambling, záškoláctví, druhy prevence a preventivní programy, peer programy apod.).

Psychologie zdraví ve školním prostředí, psychohygienické aspekty školní práce.

Psychologie pro školu (systém poradenských služeb v českém školství, PPP, SPC a SVP, úkoly výchovných poradců, školních psychologů a psychologů v pedagogicko - psychologických poradnách, možnosti a význam spolupráce rodiny a školy při výchově a vzdělávání).

Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka a školní třídy - standardizované metody, portfolio žáka a studenta, diagnostika vycházející z vyučování, autentická diagnostika, funkční analýza chování.

Pedagogicko-psychologické intervenční metody a postupy

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK