PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikace jako nástroj environmentálního vzdělávání - MO550P134
Anglický název: Communication in environmental education
Český název: Komunikace jako nástroj environmentálního vzdělávání
Zajišťuje: Ústav pro životní prostředí (31-550)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: prof. RNDr. Tomáš Cajthaml, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lucie Buchbauerová
prof. RNDr. Tomáš Cajthaml, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: RNDr. Jolana Tátosová, Ph.D. (20.04.2022)
Cílem kurzu je uvedení do problematiky environmentálního vzdělávání ve smyslu hledání kompromisu nebo
konsensu v míře znalostí, které v rámci vzdělávacích osnov vyžadujeme po žácích a studentech předškolního,
školního a středoškolského věku, hodnot a způsobů myšlení, které v nich evokujeme naším přístupem k výuce,
emocí vyvolaných v rámci environmentálního vzdělávání, které by měly ideálně vést k motivaci a participaci v
ochraně životního prostředí, a to vše s přihlédnutím na překážky lidské psychiky a komunikace.

Kurz je strukturovaný do diskuzí s odborníky na environmentální vzdělávání a komunikaci a jeho potenciální
platformy zaměřené zejména na prostředí střední Evropy.

Absolvování kurzu je vhodné pro zájemce o studium tzv. pedagogického minima zaměřeného na biologii, studenty
zvažující kariéru ve vzdělávacích centrech a neziskových organizacích, zpravodajských službách, pracovištích
ekologické výchovy v systému státní správy a další.
Literatura
Poslední úprava: prof. RNDr. Tomáš Cajthaml, Ph.D. (26.09.2022)

Bude průběžně doplňována:

Daniš, P., Březovská, R., Činčera, J., Kolenatý, M., Krajhanzl, J., Kulich, J., Medek, M., Svobodová, R., Žďárský, T. a kol. (2021). Klima se mění - a co my? Proč a jak se učit o změně klimatu. Doporučení Pracovní skupiny pro klimatické vzdělávání Rady vlády pro udržitelný rozvoj. Ministerstvo životního prostředí

Wohlleben, P. (2015). Das geheime Leben der Bäume. LUDWIG

Kříž, M. a kol. (2021). Krajina nápadů. Apis Press Třebíč

Roman Andres, Jan Vrtiška. 2018. Environmentální výchova v praxi – příručka pro MŠ, ZŠ a ZŠ. ZO ČSOP Vlašim ISBN 978-80-87964-19-4

Petr Daniš. 2019. Tajemství školy za školou: Proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. Ministerstvo životního prostředí. ISBN 978-80-7212-638-5


Tomáš Vrška, Martin Kříž. 2021. Školní les. Chaloupky o.p.s., školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání ISBN 978-80-906417-6-1


Kolektiv autorů Lipky. 2012. Krajina v obrazech – Učební pomůcka o vývoji krajiny ve střední Evropě. Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace ISBN 978-80-904807-9-7


Kolektiv Lipky – pracoviště Kamenná: Martin Kříž, Hana Mikulcová, Jiří Nešpor, Petra Pitelková, Jiří Vorlíček. 2019. Venkovní výuka. Metodika pro učení přírodou. Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace ISBN 978-80-88212-21-8


BEDRNÍK – Časopis pro ekogramotnost. Rubrika DIDAKTIKA. Ročník 18, číslo 1 a 2; ročník 19, číslo 2.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Jolana Tátosová, Ph.D. (20.04.2022)

vypracování závěrečného úkolu

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Jolana Tátosová, Ph.D. (20.04.2022)

Možnosti výuky na tradičních školách (školkách), školských zařízeních pro zájmové a další vzdělávání, (ekologických) vzdělávacích centrech a různě specializovaných školách (školkách) v oboru ochrany životního prostředí

Základy efektivní komunikace v ochraně životního prostředí

Práce se žáky a studenty předškolního, školního a středoškolského věku

Příklady aktivit a výukových materiálů - včetně rozhodování o rozsahu odborného obsahu

Psychologie - environmentální žal vs. naděje, motivace a participace

Testování znalostí a dovedností žáků a studentů

Předmětové (a jiné) soutěže v oborech příbuzných ochraně životního prostředí

Média - sociální sítě a weby, hry, filmy (pohádky), popularizační knihy a komiksy, časopisy a články - vizuální a/nebo slohová forma, slovník, délka a další aspekty efektivní komunikace

Překryv s environmentálním vzděláváním a osvětou širší veřejnosti (zejména rodiče)

Konflikt s ekonomickými, demograficko-geografickými a geopolitickými aspekty současného světa

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK