PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Geodiverzita jako východisko pro výuku geologie - MG431P90
Anglický název: Geodiversity as a starting point for teaching geology
Český název: Geodiverzita jako východisko pro výuku geologie
Zajišťuje: Ústav geochemie, mineralogie a nerostných zdrojů (31-430)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: RNDr. Dobroslav Matějka, CSc.
Vyučující: RNDr. Dobroslav Matějka, CSc.
Anotace
Poslední úprava: RNDr. Dobroslav Matějka, CSc. (21.04.2022)
Předmět je určen studentům učitelství geologie i dalších přírodovědných předmětů. Jeho posláním je přiblížit problematiku geologického vzdělávání prostřednictvím poznávání geodiverzity ve vazbě na živou přírodu, člověka a jeho životní prostředí. Geodiverzita je v oblasti výuky geologie na ZŠ a SŠ novým pojmem, proto je věnována pozornost obsahu tohoto pojmu, jeho vymezení a vztahu k dalším pojmům. Velká část předmětu je věnována didaktickému využití geodiverzity, jejíž povaha vyvolává specifický pohled na některé součásti pedagogického procesu, jako je například hodnocení výkonu žáků a studentů. Geodiverzita je také prezentována jako východisko pro rozvoj kritického myšlení.

Výuka probíhá prezenční formou, v mimořádných případech lze použít formu online v prostředí Google Meet.

Předmět byl inovován v rámci projektu Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK, registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Dobroslav Matějka, CSc. (09.09.2021)

 

Cílek V., Ložek V., Lisá L., Bajer A. (2020): Geodiverzita a hydrodiverzita. Dokořán. Praha.

Janoušková S., Maršák, J. (2011). Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků na školní, národní a mezinárodní úrovni pomocí indikátorů. Scientia in educatione (2).

Pilotní verze metodiky hodnocení ve výuce přírodovědných oborů. 

Pilotní verze metodiky rozvoje kompetencí učitelů.

 

Doporučená: 

Kukal Z., Dudíková Schulmanová B., Valečka J., Čechová V., Pošmourný K. (2010): Hrady Čech a Moravy, z čeho jsou a na čem stojí. Grada, Česká geologická služba. Praha.

Fediuk F., Fediuková E., Sidorinová T., Šrámek J., Táborský Z. (2012): Hradní kámen přemyslovské doby v Čechách. Prostým okem i pod drobnohledem. Academia. Praha.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Dobroslav Matějka, CSc. (09.09.2021)

Aktivní účast na cvičeních, zpracované úkoly.

 

Předmět je ralizován prezenční formou, pokud to není možné, je realizován fromou distanční výuky, kdy probíhají rozvrhované lekce online v prostředí Google Meet.

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Dobroslav Matějka, CSc. (21.04.2022)

Geodiverzita - definice, pojetí termínu, pohled na problematiku. Kde začíná geodiverzita?

Hydrodiverzita.

Geofaktory.

Geodiverzita, hydrodiverzita a živá příroda, ekofenomény.

Člověk a geodiverzita. Sekundární geodiverzita.

Ochrana geodiverzity.

Pojem geodiverzity ve školní praxi. Geodiverzita a biodiverzita. Didaktické aspekty geodiverzity.

Geodiverzita na území hl. m. Prahy - vycházka se samostatnou prací studentů.

Kompetence učitele přírodovědných oborů včetně praktických ukázek způsobů jejich rozvoje.  

Způsoby hodnocení přírodovědného vzdělávání ve výuce - metody, s akcentem na formativní hodnocení včetně ukázek. Specifika hodnocení zohledňující geodiverzitu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK