Obecná didaktika - MDPSPP005
|
|
|
||
Poslední úprava: Bc. Veronika Fialová (18.08.2022)
Pozornost se věnuje též specifikům konstruktivisticky orientované výuky. Od této obecné roviny přechází k rovině konkrétní zaměřené na vyučovací proces na druhém stupni základní školy a na střední škole. V návaznosti na témata kurikula v českém školském systému se studenti učí pracovat s cíli vyučovací hodiny ve vztahu k taxonomiím cílů. Studenti se učí zacházet s efektivními přístupy ve vyučování ověřenými pedagogickým výzkumem. Učí se využívat vybrané modely vyučování: induktivní, deduktivní výuku, badatelsky orientované vyučování. Se sociálními modely vyučování se studenti seznámí především na vlastní zkušenosti v oblasti cílů průřezových témat (specifika osobnostního a sociálního rozvoje, hodnot a postojů). Předmět dále poskytuje studentům základní přehled v oblasti hodnocení, hodnocení výsledků žáků zařazuje do struktury pedagogické diagnostiky jako východiska postupů ve výuce. Přináší základní orientaci v oblasti hodnocení procesu výuky. Obsah: 1. Základní terminologie. 2. Teoretické základy vyučování a učení. Pedagogický konstruktivismus. 3. Kurikulum. Výukové cíle a učební úlohy. 4. Průřezová témata v kurikulu RVP. Specifika cílů osobnostního a sociálního rozvoje, hodnot a postojů. 5. Efektivní výukové strategie, vyučovací metody. 6. Modely výuky. Induktivní a deduktivní výuka. Badatelsky orientované vyučování. 7. Sociálně orientované modely výuky. 8. Pedagogická diagnostika. Hodnocení výsledků učení žáka. 9. Příprava učitele na vyučování. Hodnocení procesu výuky. |