PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Obecná didaktika - MDPSPP005
Anglický název: General didactics
Český název: Obecná didaktika
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2019 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:16/0, Zk [HS]
Počet míst: 70
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Vyučující: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Neslučitelnost : MDPS005
Anotace
Poslední úprava: Bc. Veronika Fialová (18.08.2022)
Předmět pracuje s teoriemi obecné didaktiky v návaznosti na znalosti pedagogické psychologie, na teorie učení.
Pozornost se věnuje též specifikům konstruktivisticky orientované výuky. Od této obecné roviny přechází k rovině
konkrétní zaměřené na vyučovací proces na druhém stupni základní školy a na střední škole. V návaznosti na
témata kurikula v českém školském systému se studenti učí pracovat s cíli vyučovací hodiny ve vztahu k
taxonomiím cílů. Studenti se učí zacházet s efektivními přístupy ve vyučování ověřenými pedagogickým
výzkumem. Učí se využívat vybrané modely vyučování: induktivní, deduktivní výuku, badatelsky orientované
vyučování. Se sociálními modely vyučování se studenti seznámí především na vlastní zkušenosti v oblasti cílů
průřezových témat (specifika osobnostního a sociálního rozvoje, hodnot a postojů). Předmět dále poskytuje
studentům základní přehled v oblasti hodnocení, hodnocení výsledků žáků zařazuje do struktury pedagogické
diagnostiky jako východiska postupů ve výuce. Přináší základní orientaci v oblasti hodnocení procesu výuky.
Obsah:
1. Základní terminologie.
2. Teoretické základy vyučování a učení. Pedagogický konstruktivismus.
3. Kurikulum. Výukové cíle a učební úlohy.
4. Průřezová témata v kurikulu RVP. Specifika cílů osobnostního a sociálního rozvoje, hodnot a postojů.
5. Efektivní výukové strategie, vyučovací metody.
6. Modely výuky. Induktivní a deduktivní výuka. Badatelsky orientované vyučování.
7. Sociálně orientované modely výuky.
8. Pedagogická diagnostika. Hodnocení výsledků učení žáka.
9. Příprava učitele na vyučování. Hodnocení procesu výuky.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK