PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika geografie II (ne PřF) - MDPSGG002C
Anglický název: Geography Didactics II
Český název: Didaktika geografie II (ne PřF)
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:20/15, Z [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: doc. RNDr. Miroslav Marada, Ph.D.
Prerekvizity : MDPSGG001C
Ve slož. korekvizitě pro: MDPSGG006
Anotace -
Poslední úprava: Bc. Veronika Fialová (18.08.2022)
Hlavním cílem didaktiky geografie II je rozvinout způsobilost vyučovat zeměpisu na základních a středních školách získanou v kurzu didaktiky I. Výuka je koncipována interaktivně, tzn., že studenti modelují problematiku na vlastní činnosti a následně ji reflektují z pohledu pedagoga.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D. (14.03.2019)

ČAPEK, R. (2018): Moderní didaktika.  Grada, Praha

GINNIS, P. (2017): Efektivní výukové nástroje pro učitele. České vydání, EDULAB, Praha.

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha.

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. (2008): Školní hodnocení žáků a studentů. Portál, Praha.

KÜHNLOVÁ, H. (2007): Život v našem regionu. Příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Nakladatelství Fraus, Plzeň, 74 s.

LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York.

MANDÍKOVÁ, D., HOUFKOVÁ, J. a kol. (2013): Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti http://www.csicr.cz/getattachment/475d4a0d-856b-432d-ba8d-6f31c990e791

MARADA, M. (2006): Jak na výuku zeměpisu v terénu? Geografické rozhledy, 15, č. 3, s. 2–5.

MATĚJČEK, T. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání. Životní prostředí. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 – Přírodovědná gramotnost, Praha, 48 s.

MATĚJČEK, T. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Biodiverzita a její ohrožení. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 – Přírodovědná gramotnost, Praha, 40 s.

PASCH, M. a kol. (1998): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha.

PETTY, G. (2013): Moderní vyučování. Portál, Praha

PIKE, G., SELBY, D. (1994): Globální výchova. Nakl. Grada, Praha.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2004-2008): Čtení v hodinách zeměpisu (1.-7. díl). Geografické rozhledy, 13-18. roč.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2007): Model maturitní zkoušky z pohledu geografů (1. díl). Geografické rozhledy, 16, č. 3, s. 19–20.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. a kol. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Výuka v krajině. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 – Přírodovědná gramotnost, Praha, 184 s.ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2010): Ilustrační maturitní test ze zeměpisu: značka nejvyšší kvality? Geografické rozhledy, 20, č. 2, s. 18–20.

ŘEZNÍČKOVÁ, D., MATĚJČEK, T. (2014): Učební úlohy ve výuce geografie. Praha, Nakladatelství P3K, 96 s.

SLAVÍK, J. (1999): Hodnocení v současné škole. Portál, Praha.

WILIAM, D., LEAHYOVÁ, S. (2015): Zavádění formativního hodnocení. Learning Sciences International/ EDULAB, Praha.

Dokumenty

Rámcové vzdělávací programy pro základní a gymnaziální vzdělávání, VUP Praha

Mezinárodní charta geografického vzdělávání IGU.

Katalog požadavků k maturitní zkoušce ze zeměpisu, MŠMT, Praha 2001.

Učebnice zeměpisu včetně pracovních sešitů vydané v Nakladatelství ČGS, Fraus, Moby Dick

Časopisy

Geografické rozhledy: relevantní články k výuce školní geografie, viz https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv;

aktuální články a dokumenty, na které byli studenti upozorněni ve výuce, písemné podklady ze seminářů

Sylabus -
Poslední úprava: Bc. Veronika Fialová (18.08.2022)

Obsahové zaměření jednotlivých přednášek a seminářů je následující:

  • Žáci provedou didaktickou analýzu vybraných fyzickogeografických, environmentálních a regionálních témat, připraví a realizují jejich výuku.
  • Žáci si procvičí metody a techniky kritického čtení odborných geografických textů s porozuměním a specifika psaní odborných esejů, vč. kriteriálního hodnocení.
  • Žáci se naučí hodnotit mapové dovednosti a vybrané dovednosti spojené s terénní výukou geografie v městské krajině.
  • Žáci si procvičí metody výuky s ICT, konkrétně s volně dostupnými GIS, s GPS, internetovými aplikacemi a s interaktivními elektronickými učebnice a interaktivní tabulí.
  • Žáci vyvinou kritéria hodnocení učebnic zeměpisu a posoudí aktuálně dostupné učebnice.
  • Žáci sestaví didaktický test a vyhodnotí jeho účinnost na základě jednoduché pilotáže.
  • Žáci dokáží posoudit výhody a nevýhody současného modelu maturitní zkoušky ze zeměpisu.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK