PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika geologie - MDPSGE011
Anglický název: Technology of geological education
Český název: Didaktika geologie
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:20/10, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Je zajišťováno předmětem: MG431P82B
Garant: prof. RNDr. Katarína Holcová, CSc.
PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D.
Vyučující: prof. RNDr. Katarína Holcová, CSc.
PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D. (27.08.2023)
Didaktika geologie je věnována především specifickým problémům výuky geologie. Studenti jsou seznámeni s aktuálními vzdělávacími trendy, didaktickými zásadami, s metodami a formami výuky vhodnými pro výuku geologie. Další část kurzu je věnována přípravě učitele na hodinu, tj. stanovení výukových cílů, výběru učiva, jeho didaktické transformaci a formám hodnocení. Poslední část výuky se zabývá problematikou vzdělávání nadaných žáků a žáků s SVP, motivací žáků ke studiu a popularizací geologických věd jako celku.
Literatura -
Poslední úprava: Kamila Řehořová (20.07.2023)

Pauk, F. akol. 1979: Didaktika geologických věd. SPN. Praha

McConnell et al. 2008: The Good Earth. Introduction to Earth Sciences. Higher Education. MacGraw Hill Comp.

Učebnice geologie pro ZŠ a víceletá gymnázia

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D. (27.08.2023)

Zápočet - aktivní účast na výuce (plnění průběžně zadaných úkolů, diskuse k tématu apod.)
Zkouška - návrh konkrétní „výuky“ zvoleného geologického tematického celku, včetně podpůrných didaktických materiálů + prezetnace navržené výuky, reflexe

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D. (27.08.2023)

Didaktika geologie je věnována především specifickým problémům výuky geologie. Studenti jsou seznámeni s aktuálními vzdělávacími trendy, didaktickými zásadami, s metodami a formami výuky vhodnými pro výuku geologie. Další část kurzu je věnována přípravě učitele na hodinu, tj. stanovení výukových cílů, výběru učiva, jeho didaktické transformaci a formám hodnocení. Poslední část výuky se zabývá problematikou vzdělávání nadaných žáků a žáků s SVP, motivací žáků ke studiu a popularizací geologických věd jako celku.


Studenti v rámci kurzu:
- prakticky zvládnou hlavní výukové metody a organizační formy vhodné pro výuku geologie, respektive dílčí geologická témata,
- reflektují moderní výukové trendy a naučí se je využívat v praxi, včetně Rámce digitálních kompetencí učitele,
- charakterizují konstruktivistický přístup k výuce s ohledem na žákovo pojetí učiva, dokáží pracovat se zkušenostmi žáků a s miskonceptem,
- sestaví modelovou přípravu učitele na vyučovací hodinu,
- diskutují rozsah požadovaného učiva geologie,
- seznámí se s různými formami hodnocení výuky a naučí se je používat v praxi,
- navrhnou vhodné způsoby motivace ke studiu geologických věd.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK