Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (12.07.2023)
Pedagogická praxe I probíhá jako jeden blok na jedné škole a zpravidla trvá 4 týdny. Student během praxe vyučuje 18 vyučovacích jednotek, z toho 15 klasických vyučovacích jednotek, 2 vyučovací jednotky laboratorních prací a jednu exkurzi. Na každou vyučovací jednotku má alespoň den před výukou hotovou přípravu, kterou pošle ke kontrole svému fakultnímu učiteli. Po proběhlé výuce fakultní učitel i student sám písemně ohodnotí svoji přípravu i výstup.
Kromě zapsání předmětu do SISu je třeba přihlásit se na praxi do 15. ledna (pro praxi v letním semestru) nebo do 15. června (pro praxi v zimním semestru) přes přihlašovací tabulku Google Docs sdílenou dr. Jelenem. Aktuální informace najde po přihlášení svým univerzitním účtem v Google Classroom.
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (12.07.2023)
Teaching practice I takes place as one block at one school and usually lasts 4 weeks. Student during internship
teaches 18 teaching units (of which there must be at least 2 lessons of laboratory work and one excursion). Written preparation of every lesson should be given to faculty teacher one day before the lesson starts.
In addition to registering the subject in the SIS, it is necessary to register for the internship by January 15 (for internships in the summer semester) or by
June 15 (for practice in the winter semester) via the Google Docs login table shared by dr. Jelen. Detailed information on internships can be found in Google Classroom.
Literatura -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (15.07.2023)
ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.
FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.
Fořtík, V., Fořtíková, J. (2O15). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál.
GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.
GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.
KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf
KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.
LACINA, L., KOTRBA, T. (2015). Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál.
SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.
SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (15.07.2023)
ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.
FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.
Fořtík, V., Fořtíková, J. (2O15). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál.
GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.
GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.
KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf
KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.
LACINA, L., KOTRBA, T. (2015). Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál.
SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.
SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (12.07.2023)
POŽADAVKY K ZÁPOČTU
- účast na instruktážní schůzce (před praxemi),reflexní schůzce (po praxích) a zápočtové schůzce (v případě distanční výuky budou vedeny online formou přes Google Meet)
- včasné odevzdání rozvrhu (nahrání do Google Classroom) a dodržení pravidel pro hospitace didaktiků KUDBi
- odevzdání formuláře A+B, C, 2x záznamu z hostitace (ze začátku praxe a z konce praxe)
- audionahrávka jedné vyučovací jednotky a vlastní rozbor svého ústního projevu
- portfolio použitých aktivizačních metod, her a aplikací, projektů, kritéria hodnocení, ukázky zpětné vazby od žáků
- hospitace předepsaného počtu hodin a odevzdání záznamů z hospitací (náslechových hodin) ke kontrole
- odučení předepsaného počtu hodin: 18 (15 vyučovacích jednotek, 2 výukové jednotky laboratorní práce/praktická cvičení, 1 exkurze)
- písemná příprava na každou hodinu musí být dána fakultnímu učiteli aspoň den před vyučovanou hodinou
- odevzdání kompletních příprav včetně pracovních listů, testů, her, prezentací (vždy nahraných v Google Classroom) atd. (přípravy musí obsahovat všechny náležitosti) ke kontrole. Každá odučená hodina bude ohodnocena fakultním učitelem i samotným studentem
- vedení biologické / přírodovědné exkurze a odevzdání podkladů k exkurzi včetně přípravy na exkurzi, trasy, pracovních listů a hodnocení ke kontrole
- vyplnění elektronického reflexního dotazníku (do týdne po skončení praxí)
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (12.07.2023)
CREDIT REQUIREMENTS
- participation in an instructional meeting (before internships), a reflection meeting (after internships) and a credit meeting (in the case of distance learning, they will be conducted online via Google Meet)
- timely submission of the schedule (uploading to the Google Classroom) and compliance with the rules for observation of KUDBi didactics
- submission of form A + B, C, 2x record of hosting (from the beginning of the practice and from the end of the practice)
- written preparation of every lesson should be given to faculty teacher one day before the lesson starts
- audio recording of one teaching unit and own analysis of the oral expression
- portfolio of used activation methods, games and applications, projects, evaluation criteria, examples of feedback from pupils
- observation of the prescribed number of hours and submission of records from observations (listening hours) for control - teaching the prescribed number of hours: 18 (15 teaching lessons, 2 lessons of laboratory work / practical exercises, 1 excursion)
- submission of complete preparations into Google Classroom, including worksheets, tests, games, presentations, etc. (preparations must contain all the requisites) for inspection. Each lesson will be evaluated by the faculty teacher and the student himself
- preparation of every lesson should be gi ven to faculty teacher one day before the lesson starts
- conducting a biological / science excursion and submitting documents for the excursion, including preparation for the excursion, routes, worksheets and evaluation for inspection
- filling in an electronic reflective questionnaire (within a week after the end of the internship)
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (12.07.2023)
Pro závazné přihlášení na pedagogickou praxi v letním semestru vyplňte do 15.1. tabulku (přihlašování) poslanou dr. Jelenem. Pro závazné přihlášení na pedagogickou praxi v zimním semestru vyplňte do 15.6. tabulku (přihlašování) poslanou dr. Jelenem.
Nutnou podmínku pro nástup na praxi I je absolvování náslechové praxe (pokud máte tuto povinnost ve svém studijním plánu)!!!
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (12.07.2023)
For mandatory registration for pedagogical practice in the summer semester, fill in by 15.1. table (login) sent by dr. Jelen. For mandatory registration for pedagogical practice in the winter semester, fill in by 15.6. table (login) sent by dr. Jelen. A necessary condition for starting an internship I is to complete an internship (if you have this obligation in your study plan) !!!