PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pozorování a pokusy ve výuce biologie a přírodopisu I - MDPSBI110C
Anglický název: Observations and experiments in the teaching of biology and natural History I
Český název: Pozorování a pokusy ve výuce biologie a přírodopisu I
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/24, Z [HS]
Počet míst: 34
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Vysvětlení: Tento předmět je určen pro "externí" studenty víkendového studia DPS biologiezapsané do studia od akademického roku 2019/2020, nebo později.
Garant: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D.
RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Mgr. Zuzana Schierová
RNDr. Blanka Zikánová
Anotace
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (15.09.2021)
V rámci tohoto předmětu se posluchači seznámí s méně známými a atraktivními náměty na praktická cvičení,
které lze zařadit do výuky přírodopisu/biologie na základní a střední škole. Důraz je kladen zejména na badatelsky
pojatá praktická cvičení. Cvičení jsou zaměřena především na pozorování a pokusy s biologickými objekty na
úrovni celého organismu a na úrovni interakcí mezi organismy a mezi organismy a prostředím. Praktikum bude
vždy členěno do dvou částí- metodická část (jak se na dané praktikum ve škole připravit, kdy ho zařadit apod.) a
praktická část, kdy studenti sami cvičení absolvují, aby poznali přesný metodický postup, objevili možná úskalí
apod. Ke každému cvičení vyučující připravili pracovní list s podrobnými pokyny pro učitele, který je posluchačům
k dispozici.


Cíl předmětu
Poslední úprava: Bc. Veronika Fialová (17.06.2019)

Cílem předmětu je ukázat studentům - budoucím učitelům základních a středních škol, že praktická výuka biologie může být velmi pestrá a zajímavá. Řadu zajímavých pokusů lze snadno ve školách, které mají omezené laboratorní vybavení. Není třeba se omezovat na tradiční úlohy ze školních učebnic. Chtěli bychom v budoucích učitelích především probudit kreatitivu a odvahu zařazovat do výuky nové úlohy a pokud možno vytvářet i úlohy vlastní.

Literatura
Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (23.09.2019)

Altmann, A., 1972: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN, Praha.
Buchar J. a kol, 1993: Práce ze zoologie. UK, Praha.
Buchar J. a kol., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha
Hanel L., Lišková E., 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. UK v Praze-Pedagogická fakulta, Praha.
Jírovec O. a kol., 1958: Zoologická technika. SPN, Praha.
Lelláková F. a kol., 1992: Zoologická technika. Karolinum, Praha.

Posluchačům kurzu jsou k dispozici návody k jednotlivým úlohám a pracovní listy pro žáky v aplikaci Moodle:

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (15.09.2021)

Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na praktických cvičeních. Vzhledem k víkendové výuce je povolena půl denní absence.

Závěrečné cvičení je věnováno vlastním návrhům studentů popsaných v seminární práce (dále jen SP), kterou prezentují spolužákům zvolenou a vyučujícím odsouhlasenou formou
(20-30 minut na jeden výstup) pro ostatní studenty. Od vyučujícího a ostatních studentů dostanou zpětnou vazbu ke svému výstupu v podobě oponentského posudku. Studenti k zápočtu v SP prezentují kompletní metodické materiály k připravenému
výstupu a píší závěrečný test.

Sylabus
Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (23.09.2019)

Obecná témata

1. Zásady přípravy pokusů a pozorování ve školních podmínkách. Základní vybavení a bezpečnost práce s živými organismy a laboratovní technikou.

2. Didaktická hodnota pozorování a pokusu, význam pro motivaci žáků, využití modelových pokusů a pozorování pro vysvětlení obecnějších zákonitostí.

3. Legislativa související s využitím biologických objektů (organismů) ve výuce.


Konkrétní nvýběr úloh se pro každý semestr aktualizuje, bude sdělen garantkou studia na začátku semestru.


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK