PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika biologie a přírodopisu - MDPSBI102C
Anglický název: Didactics of biology and natural history
Český název: Didaktika biologie a přírodopisu
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:24/0, Zk [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Neslučitelnost : MDPSBI002C
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (14.10.2020)
Aktuální AR bude výuka probíhat dle vzhledem k nařízení KŠ PřFUK a v souladu s epidemiologickými opatřeními, která budou pro LS vydána; pokud bude výuka probíhat částečně online, pak v prostředí Google Meet / Google Classroom, kam se studenti hlásí pomocí domény natur.cuni.cz; využíván bude rozvrhovaný čas.

V průběhu semestru se na konkrétních ukázkách z učiva biologie studenti seznámí s používáním nejběžnějších
vyučovacích metod, technik a strategií vhodných do hodin biologie, resp. přírodopisu, na ZŠ a SŠ. Současně
prozkoumáme jejich výhody a nevýhody a vyhodnotíme jejich přínos pro praxi učitele biologie a jejich vhodnost
pro různé skupiny žáků, mimo jiné v kontextu inkluze žáků se specifickými poruchami učení a jinými typy
znevýhodnění. Seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a
SŠ; uvedeme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu. Objasníme
termíny: učivo, učební úloha, či učební pomůcky apod.; přiblížíme současnou situaci českého školství, potřeby
reformy školství a smysl RVP (RVP = Rámcový vzdělávací program) pro ZŠ a pro gymnázia; nahlédneme na
strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU. Zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuku - kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků. Vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii. V
neposlední řadě se zamyslíme nad hodnocením výsledků žáků a hodnocením přírodovědných předmětů v
mezinárodním měřítku i v rámci ČR.
Literatura - angličtina
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (25.09.2020)

Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975.

Belz H. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.

Čapek, R.: Moderní didaktika. Praha: Grada Publishing, 2015.

Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011.

Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994.
Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002.
Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005.
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996.
Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999.
Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999.

Educational Framework for Promary school

Educational Framework for Grammar school

Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola

Osnovy pro gymnázia
Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha)
Standard základního vzdělávání
Standard čtyřletého gymnázia

https://www.facebook.com/groups/uciteleprirodovednych/

http://www.nuv.cz/eqavet/online-vzdelavani

https://www.ceskatelevize.cz/porady/13394657013-ucitelka/

https://www.facebook.com/prirodovedci.cz/

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (14.10.2020)

Typ zkoušky - ústní
Doba na přípravu - 30 minut
Předpokládaná doba zkoušení - 30 minut

Dle nařízení KŠ PřFUK a v souladu s epidemiologickými optařeními, která budou aktuální v době termínu zkoušky, bude zkouška ústní, či přes online rozhraní (Google Meet/Classroom).

Studenti se zapisují ke zkoušce na vybraný termín a čas dle info v SIS či online platformě využívané pro výuku.

Součástí zkoušky je:

- esej v rozsahu 6-10 stran (vel. písma Times New Roman 12;  1,5 řádkování; okraje stránky normální, tj. nahoře/dole/vlevo/vpravo = 2,5 cm/2,5 cm/2,5 cm/2,5cm) na téma vycházející z tematických okruhů, viz níže, do 15.11.2020 téma eseje zaslané vyučující; esej včetně správně citované literatury (zdroje ČJ a AJ) bude zaslaná vyučující dle informací viz Google Classroom, kam se studenti hlásí pomocí domény natur.cuni.cz;

- příprava na vyučovací hodinu (včetně PP-prezentace, pracovního listu, písemné práce a dále návrhu na skupinovou práci, didaktické hry, námětu na exkurzi a laboratorní práci; u PL apod. autorské řešení) ke zvolenému biologickému tématu, který si student vybírá z souboru v nasdílené tabulce, a závazně se k němu zapisuje. Součástí přípravy je plánovaný průběh jednotlivými fázemi vyučovací hodiny ke zvolenému biologickému tématu, organizační poznámky (zamýšlené použité pomůcky, přírodniny nebo modely, odkazy na webové stránky, časový plán, téma a cíl vyučovací hodiny, didaktické prostředky apod.). U zkoušky si student vylosuje otázku s konkrétní vyučovací metodou nebo formou, ke které vyučovací hodinu blíže upraví v rámci času na přípravu. Přípravy student zasílá vyučující emailem 3 pracovní dny (tj. pokud je zkouška ve čtvrtek, pak nejpozději předcházející neděli) před termínem zkoušky (spolu se všemi materiály, na které je v přípravě odkazováno) jako wordovský soubor (doc, či docx).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK