PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Didaktika organické chemie - MC280P06
Anglický název: Didactics of Organic Chemistry
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2014 do 2015
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Helena Klímová, CSc.
RNDr. Renata Šulcová, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Helena Klímová, CSc.
RNDr. Renata Šulcová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: MC280P08
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (10.10.2017)
Název předmětu: Didaktika organické chemie (kód C280P06)
Forma předmětu: přednáška Vyučující: Doc.RNDr. Helena Klímová, CSc.
Přednáška je zaměřena na objasňování problematických témat středoškolské organické chemie s důrazem na vztah organické chemie s chemií obecnou a anorganickou a s biochemií.
Doporučená literatura:
učebnice chemie pro gymnázia a střední školy;
odborná literatura: Pacák, J.: Jak porozumět organické chemii (Karolinum, 1997), Pacák, J.: Reakce organických sloučenin (Karolinum, 2006), McMurry, J.: Organická chemie (2007), Průvodce názvoslovím organických sloučenin podle IUPAC (Academia,2000).

Forma předmětu: seminář
Vyučující: RNDr. Renata Šulcová, Ph.D.
Anotace: Účelem seminářů z didaktiky organické chemie je připravit adepty učitelství chemie na středních školách na pedagogickou praxi, ve které využijí svých odborných vědomostí z organické chemie při svém pedagogickém působení na střední škole.
Seminář je veden formou semestrálního projektu: v ukázkových výstupech skupinky studentů předkládají svým kolegům vlastní vytvořené náměty vhodných didaktických prostředků. Prezentují se modelové příklady s využitím učebních úloh, testů, kvízů, her, problémových příkladů a chemických pokusů (ve funkci motivační, problémové nebo ověřovací), které slouží k vysvětlení některých praktických jevů s chemickou a biochemickou tematikou a jejich uplatnění v každodenním životě člověka.
Doporučená literatura: RVP ZV, RVP G, RVP SOV.
Šulcová, R., Pisková, D.: Přírodovědné projekty pro gymnázia a střední školy (2008). Praha: UK PřF.
Doporučené webové portály.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (10.10.2017)

Doporučené studijní materiály:

Rámcové vzdělávací programy, Katalog požadavků zkoušek k maturitě - chemie,

současné učebnice chemie pro gymnázia a střední školy

Vacík, J. a kol.: Přehled středoškolské chemie, 1999.

Pacák, J.: Jak porozumět organické chemii, 2003.

McMurry, J.: Organická chemie, VUT Brno - VUTIUM a VŠCHT Praha, 2007.

Doporučená cizojazyčná literatura:

Stryer, Lubert: Biochemistry, W.H. Freeman and company, San Francisco 1975.

Neckers, Douglas C., Doyle, Michael P.: Organic chemistry, John Wiley and Sons, Inc., USA 1977

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (10.10.2017)

Zápočet za seminář:
80% prezennční účast na seminářích
odevzdání vytvořených návrhů časových a tematických plánů po skupinách
prezentace vytvořeného elektronického vzdělávacího prostředku pro výuku organické chemie na SŠ - jednotlivě i po skupinách
úspěšné splnění závěrečného písemného testu

Zkouška:
podmínkou konání zkoušky je úspěšné složení zápočtu za semináře

kombinovaná: písemná část: úspěšné splnění průběžných testů a závěrečného testu ze středoškolské organické chemie

                           ústní část: domácí zadání: vypracování přípravy na 1 vyučovací hodinu (student sám volí téma) podle pokynů vyučující a následná konzultace vypracovaných materiálů a jejich hodnocení z hlediska odborného a didaktického

Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (10.10.2017)

Název předmětu: Didaktika organické chemie (kód C280P06)

Forma předmětu: přednáška

Vyučující: Doc. RNDr. Helena Klímová, CSc.

Předmět je zaměřen na objasňování problematických témat středoškolské organické chemie s důrazem na vztah organické chemie s chemií obecnou a anorganickou.

Forma předmětu: seminář

Vyučující: RNDr. Renata Šulcová, Ph.D.

Anotace: Semináře z didaktiky organické chemie jsou organizovány projektovou formou. Účelem je připravit adepty učitelství chemie na středních školách na pedagogickou praxi, ve které využijí svých odborných vědomostí z organické chemie při svém pedagogickém působení na střední škole. Proto jsou studenti připravováni na vytváření plánů výukových celků dle požadavků současných RVP a požadavků na učivo organické chemie na gymnáziu, rozpracovávaných až po přípravu jednotlivých vyučovacích hodin. V ukázkových výstupech studenti skupinově prezentují zpracování vybraných témat na modelových příkladech s využitím učebních úloh, testů, kvízů, problémových příkladů a chemických pokusů prostřednictvím elektronických médií. Prezentace slouží též k vysvětlení některých praktických jevů s chemickou a biochemickou tematikou a jejich uplatnění v každodenním životě člověka.

Obsah zahrnuje následující tematické okruhy:

Organické sloučeniny - jejich struktura a reakce(úvod do organické chemie, složení, třídění sloučenin uhlíku, vzorce a názvosloví, modely, struktura a izomerie, reakce org. sloučenin, přírodní zdroje).

Uhlovodíky(alkany a cykloalkany, alkeny a alkadieny, alkiny, areny).

Deriváty uhlovodíků (halogenderiváty, kyslíkaté deriváty - alkoholy a fenoly, ethery, aldehydy a ketony, karboxylové kyseliny, jejich funkční a substituční deriváty, dusíkaté deriváty, org. sloučeniny síry, fosforu, křemíku, organokovové sloučeniny.

Heterocyklické sloučeniny.

Chemie kolem nás (chemický průmysl, suroviny, plasty a syntetická vlákna, tenzidy, barviva, pesticidy, léčiva, potravinářství).

Chemie kolem nás (chemický průmysl, suroviny, plasty a syntetická vlákna, tenzidy, barviva, pesticidy, léčiva, potravinářství)

Úvod do biochemie (aminokyseliny, bílkoviny, sacharidy, lipidy nukleové kyseliny, enzymy, biochemické děje a živé systémy).

Doporučená literatura: Učebnice chemie pro gymnázia a střední školy, webové odkazy.

Odborná literatura: Pacák, J.: Jak porozumět organické chemii (2003) McMurry, J.: Organická chemie (2007)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: RNDr. Renata Šulcová, Ph.D. (20.02.2012)

Je vhodné, aby studenti již měli předem absolvovány související předměty didaktiky chemie:

Didaktika obecné chemie (MC280P01),

Didaktika anorganické chemie (MC280P02),

Počítače a internet v chemii I. (MC280P64),

pokud možno též Experimenty ve výuce chemie I. (MC280C04).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK