PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Cvičení z didaktiky biologie a přírodopisu II - MB180C51
Anglický název: Practice in Didactics of Biology and Science II
Český název: Cvičení z didaktiky biologie a přírodopisu II
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: 18
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jana Poupová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jana Poupová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jana Poupová, Ph.D. (25.07.2023)
Cvičení poskytuje studentům prostor diskutovat o dílčích tématech spjatých s výukou biologie a vybrané situace si v pozici učitele vyzkoušet. Cvičení se soustřeďuje na problematiku specifickou pro biologii a přírodopis, obecnější didaktické problematice je věnována menší pozornost.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jana Poupová, Ph.D. (25.07.2023)

Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Praha: PedF UK

Fletcher–Wood, H. (2021). Responzivní výuka. Universum.

Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy. Praha: Grada.

Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada.

Pavlasová, L. (2014). Přehled didaktiky biologie. Praha: PedF UK.

Petty G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Jana Poupová, Ph.D. (25.07.2023)

účast (povolené 2 absence)

aktivní zapojení do výuky

splnění dílčích úkolů (S ohledem na již absolvované předměty se může jednat buď o přípravu mikrovyučování, tvorbu pracovního listu či didaktického testu, nebo předvedení dílčího učitelského výstupu, výtah článku k zadanému tématu a moderování navazující diskuse.)

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jana Poupová, Ph.D. (25.07.2023)

Věnovat se budeme mj. těmto tématům: volba vhodných modelových organismů, práce s videem, práce se zvířaty ve výuce (pozorování, pitvání), poznávačky organismů, výuka biologické terminologie a názvosloví organismů či práce s modely a přírodninami. Letmo se dotkneme i specifik výuky dějin přírodních věd nebo zohlednění estetických aspektů ve výuce biologie.

V části cvičení využijeme kazuistiky, které poslouží jako spouštěč diskuse. (Jejich námětem může být například charakter maturitní zkoušky z biologie.)

Společně pročteme a prodiskutujeme publikaci Jančaříkové a kol. (2022, viz doporučená literatura).

V závislosti na potřebách a (ne-)zkušenosti studentů budeme nacvičovat dílčí učitelské dovednosti (například zápis na tabuli, nákres, formulaci otázek…) a zařadíme obecně didaktickou problematiku (hodnocení učebnic, stanovení cílů výuky…).

Problematika vyučovacích metod prolíná celým cvičením. Pro přiblížení výše uvedených témat jsou využívány rozmanité metody, které jsou průběžně reflektovány.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK