PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe náslechová z biologie a její reflexe - MB180C07A
Anglický název: Teaching practice in biology - inspection of classes
Český název: Pedagogická praxe náslechová z biologie a její reflexe
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [TS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
RNDr. Irena Chlebounová
Neslučitelnost : MB180C07
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (11.07.2023)
Ve 3. ročníku je pedagogická praxe pouze náslechová tj. probíhá formou hospitací vyučovacích jednotek u fakultních učitelů. Nejprve studenti shlédnou několik doporučených ukázkových hodin a zkusí si vyplnit formulář s jejich hodnocením. Následně proběhne společná diskuse nad rozborem těchto hodin. Studenti budou rozděleni do dvou až pětičlenných skupin a po vzájemné dohodě si vyberou školu, na kterou se půjdou podívat. Každá skupina hospituje 1 týden na vybraných školách u několika fakultních učitelů svých aprobačních předmětů. Po domluvě s fakultním učitelem je možné si zkusit mikrovyučování ve formě zapojení se do vybrané aktivity. Skupina obvykle hospituje 2-3 dny na střední škole a 2 dny na základní škole (nebo na nižším gymnáziu). Požadovaný počet hospitací je 10 hodin za aprobační předmět za týden. Po hospitacích se studenti sejdou na společné reflexní schůzce ke společné výměně zkušeností, nakonec pak každá skupina absolvuje ještě zápočtovou schůzku, k níž přinese vyplněné záznamy z hospitací a pedagogický deník s vlastními postřehy a komentáři ke shlédnutým vyučovacím jednotkám.

Kromě zapsání praxe do SISu je třeba se na praxi přihlásit prostřednictvím tabulky sdílené dr. Jelenem a to v termínu do 15.1. pro LS a do 15.6. pro ZS kvůli zajištění škol pro praxi.


V případě distanční výuky lze k rozboru a záznamu využít nahrávky vyučovaných hodin na internetu.
Literatura -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (15.07.2023)

ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.

ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.

ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.

FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.

GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.

GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.

KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.

KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.

KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf

KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.

KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.

PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.

SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.

SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál. 

VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (11.07.2023)

POŽADAVKY K ZÁPOČTU

1. hospitace 10 VJ (max. 2 VJ absence ze závažných důvodů) za předmět aprobace - KAŽDÝ
2. odevzdání písemných záznamů z hospitovaných hodin + pedagogický deník s vlastními postřehy - KAŽDÝ (lze odevzdat elektronicky v Google Classroom).
3. odevzdání materiálů k praxím (desky) s formuláři A, DPP učitelů a tabulkou docházky - VEDOUCÍ ZA SKUPINU
4. účast na informační schůzce před a reflexní schůzce po praxích, na rozborové schůzce ukázkové hodiny  + na zápočtové schůzce - KAŽDÝ

V případě distanční výuky se také odevzdávají písemné záznamy z hodin!

Sylabus -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (11.07.2023)

Harmonogram náslechových praxí:

1.Přihlášení se k náslechové praxi prostřednictvím tabulky sdílené panem doktorem Jelenem - do 15.1. pro náslechy v LS a do 15.6. pro náslechy v ZS

2. Informační schůzka cca 1 týden před praxemi (online prostřednictvím Google Meet). Rozborová schůzka shlédnuté ukázkové hodiny.

3. Vlastní týdenní náslech; počítejte s tím, že vás hospitace vytíží na celý týden, je to časově náročné (cesta do/ze školy, hospitace, rozbory hodin, úkoly, studium materiálů školy, seznamování se zázemím školy ad.)

4. Reflexní schůzka cca 1 týden po praxích (online prostřednictvím Google Meet).

5. Udělování zápočtů na zápočtové schůzce po odevzdání záznamů z hospitovaných hodin a dalších materiálů (včetně pedagogického deníku s vlastními postřehy z hospitovaných hodin) a účasti na reflexní schůzce. Záznamy lze odevzdat elektronicky.

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (11.07.2023)
Pro závazné přihlášení na náslechovou pedagogickou praxi vyplňte do 15.1. pro LS / do 15.6. pro ZS tabulku sdílenou panem doktorem Jelenem. 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK