PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Signaling pathways in developmental disorders - MB151P139E
Anglický název: Signaling pathways in developmental disorders
Český název: Signalizační dráhy vývojových poruch
Zajišťuje: Katedra buněčné biologie (31-151)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:písemná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jan Mašek, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Pavel Krejčí, Ph.D.
Mgr. Jan Mašek, Ph.D.
Mgr. Daniel Rozbeský, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jan Mašek, Ph.D. (30.09.2023)
Kurz Signalizační dráhy genetických poruch je určen především pro magisterské a PhD studenty se
zájmem o rozšíření a propojení znalostí z předmětů Vývojové biologie a Molekulární biologie signálních kaskád, se
zaměřením na efekty mutací mezibuněčných signalizačnćh drah u člověka a způsoby jejich studia v modelových
organizmech (především v myším modelu). Tento kurz probíhá v anglickém jazyce, každá lekce je spojením
teoretické přednášky a diskuze nad předem vybraným vědeckým článkem. V rámci přednášky jsou nejprve
zadefinovány genetické poruchy, probírány základní klíčové charakteristiky vývojových signalizačních drah a
časoprostorové regulace genové exprese. Důsledky systemicky zvýšené, nebo snížené aktivity jednotlivých
signálních drah jsou poté rozebrány na příkladech konkrétních lidských genetických poruch a experimentálních
postupů vedoucích k jejich objasnění. Hlavním cílem tohoto kurzu je pochopení komplexity a recyklace signálních
drah během vývoje jedince, důsledku její deregulace a experimenální logiky studia této problematiky.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Jan Mašek, Ph.D. (19.09.2023)

Jako studijní materiál k většině lekcí bude k dispozici literatura (vědecké články) zaslané studentům před lekcí. Studenti po skončení kurzu obdrží přístup k prezentacím. Pro obecný přehled dobře slouží následující zdroje, které pokrývají část přednášené látky: Developmental Biology, Scott F. Gilbert and Michael J. F. Barresi.
Jako podklady pro domácí úkoly - Emtage, L., Bradbury, L., Coleman, N., Devenport, D., Nietel, A., and Grew, J. 2016. Cell Signaling Pathways: A case study approach. CourseSource.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Jan Mašek, Ph.D. (19.09.2023)

Vzhledem k charakteru předmětu je vyžadována aktivní účast na přednáškách minimálně 80%. Zkouška je formou písemného domácího projektu testující získané znalosti a dovednosti po absolvování kurzu. Na vypracování je k dispozici 48 hodin od zadání otázek.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Jan Mašek, Ph.D. (27.09.2023)

Výuka kurzu probíhá každý týden. Přednáška je vedena interaktivní formou, očekává se aktivní diskuze tématu mezi studenty a vyučujícím. Během lekcí bude posluchač uveden do problematiky, která bude následně do hloubky rozebrána pomocí klíčových publikací. Na většinu přednášek vyučující vybere v závislosti na tématu jednu až tři publikace. Tyto publikace vyučující zašle posluchačům emailem ve formátu pdf souborů tak, aby si je mohli před hodinou prostudovat a následně byli připraveni na jejich diskuzi v rámci přednášky. Během semestru budou některé přednášky doplněny o domácí úkoly řešené v malých skupinkách, které nebudou známkovány, ale výrazně pomohou v prohloubení porozumění probrané látky.

1. Úvod, organizace předmětu a požadavky na splnění předmětu, definice a principy vzniku
genetických onemocnení.
2. Klíčové signalizační dráhy vývojové biologie - “Čas a prostor 1“
3. Metodologie studia signalizačních drah během vývoje a hlavní modelové organizmy - “Čas a
prostor 2“
4. Wnt I - nedostatek signálu + case reports
5. Wnt II- příliš mnoho signálu + case reports
6. Semaphorins + case reports (Mgr. Daniel Rozbeský, Ph.D.)
7. Receptor tyrosin kinázy I - Kit/MAPK/ERK signalizace + case reports
8. Receptor tyrosin kinázy II - FGF + case reports (RNDr. Pavel Krejčí, Ph.D.)
9. Notch I - nedostatek signálu + case reports
10. Notch II - příliš mnoho signálu + case reports
11. Tgf/Beta superfamily + Hedgehog signaling + case reports

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: Mgr. Jan Mašek, Ph.D. (27.09.2023)

Předmět je vyučován v angličtině. Předchozí absolvování předmětu Vývojová biologie (MB150P11), Biologie buňky (MB150P31), Molekulární biologie (MB140P41), nebo znalost pokrývající jejich úroveň je žádoucí pro zápis tohoto předmětu.
Absolvování předmětů Modelové organismy ve vývojové biologii (MB150P83) (nebo Transgenní modely ve fyziologii (MB150P61)), Proteiny signálních kaskád (MB150P09), Diferenciace buňky v zárodečném vývoji (MB150P32), nebo Metody v molekulární a buněčné biologii (MB140S79) (nebo Genomika - postupy a algoritmy (MB150P90)) před zapsáním kurzu je výhodou.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK