PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Globální změny, fotosyntéza a trvale udržitelný rozvoj - MB130P60
Anglický název: Global Changes, Photosynthesis and sustainability
Zajišťuje: Katedra experimentální biologie rostlin (31-130)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2011 do 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Další informace: http://kfrserver.natur.cuni.cz/global/
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D.
Vyučující: prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D.
doc. Ing. Emil Cienciala, Ph.D.
prof. RNDr. Bedřich Moldan, CSc., dr. h. c.
prof. RNDr. Lubomír Nátr, DrSc.
prof. RNDr. Ondřej Prášil, Ph.D.
Atributy: Modul Vědy o Zemi a životním prostředí
Neslučitelnost : MB130P60E, MB130P68
Záměnnost : MB130P60E
Je neslučitelnost pro: MB130P60E, MB130P68
Je záměnnost pro: MB130P60E
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D. (13.04.2016)
Kurz poskytuje základní informace pro hodnocení těch funkcí rostlin, které jsou nepominutelné z hlediska podmínek příznivých pro život člověka na Zemi. Zároveň podává výklad nejdůležitějších vzájemných vztahů mezi udržením funkčních vlastností rostlin, jejich vlivem na životní podmínky i důsledky změn v rozsahu a způsobu využívání pevnin a oceánů vyvolané expanzí počtu i nároků lidí. Výklad je soustředěn na přírodovědné aspekty reálné udržitelnosti lidských společností se zdůrazněním funkcí rostlin a obsahuje i řadu konkrétních témat vztahujících se k přeměně petrochemického na "sluneční" zemědělství, dostupnosti biomasy jako zdroje alternativní energie, funkcí rostlin v globálním cyklu vody a její dostupnosti pro potřeby lidí, perspektivy umělé fotosyntézy, uplatnění geneticky modifikovaných rostlin aj. Studentům poskytne základ pro samostatné kvalifikované hodnocení rozsahu nezbytných, dostupnosti možných i omylů mnoha navrhovaných opatření, a to s prioritním respektováním přírodních zákonů.

Přehled fyziologických aspektů významných globálních problémů lidstva v 21. století: produkce potravin, změny globálního klimatu, nedostatek použitelné vody. Biologické základy produktivity kulturních rostlin se zaměřením na polní plodiny. Možnosti zvýšení produkce biomasy aplikací fyziologických poznatků. Globální změny klimatu a význam fotosyntézy i antropogenních modifikací koloběhu uhlíku na Zemi. Význam zavlažovaných plodin a biologické aspekty minimalizace spotřeby vody při maximalizaci fotosyntetické produkce. Přírodovědné aspekty trvale udržitelného rozvoje.

Literatura
Poslední úprava: prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D. (05.11.2013)

Nátr, L.: Fotosyntetická produkce a výživa lidstva.- ISV nakladatelství, Praha 2002. ISBN 80-85866-92-7

Nátr, L.: Země jako skleník. Proč se bát CO2 ?: Academia, Praha 2006. ISBN 80-200-1362-8. 14

Nátr L.: Rozvoj trvale neudržitelný. Nakladatelství Karolinum, 2005.

Doporučená literatura:

Moldan B.: Podmaněná planeta. 2010.

Kadrnožka J.: Globální oteplování Země. 2008.

Lovelock J.: Gaia vrací úder. 2009.

Braniš M., Hůnová I. (eds.): Atmosféra a klima. Aktuální otázky ochrany ovzduší. 2009.

Seják J. a kol.: Hgodnocení funkcí a služeb ekosystémů České republiky. 2010.

Evans L. T.: Crop evolution, adaptation and yield. Cambridge Univ. Press. 2nd edition. Cambridge. 1996.

webové stránky předmětu: http://kfrserver.natur.cuni.cz/global/index.htm

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D. (12.10.2016)

Podmínkou pro klasifikaci je absolvování 1 studentské prezentace během přednášek (délka 3-5min) zadané/dohodnuté literatury pro diskuse - seznam je na webové stránce předmětu. Je i možné si domluvit s vyučujícícmi vlastní článek, knihu pro prezentaci s vhodnou tématikou Prezentace budou průběžně po dohodě na začátku přednášek během semestru a zbývající pak na konci semestru.

Vlastní klasifikace je na základě dvou písemných testů složených z 20 nebo 25 otázek, které jsou postupně v průběhu semestru dávány k dispozici po každé přednášce (15-20 otázek za přednášku, otázky pokrývají celý její obsah) na webové stránce kurzu. Za 1 test je možno obdržet maximálně 100 procent.

1. test přibližně v polovině semestru (má váhu 1/3)

2. test v zápočtovém týdnu (má váhu 2/3) a obsahuje otázky volené z problematiky kompletní za celý semestr.

Na základě výsledku dvou testů během semestru bude navržena známka. Možnost změny navržené klasifikace formou ústní zkoušky po dohodě.

Hodnocení testů: podle počtu otázek (20 nebo 25) každé připadne bodové zastoupení tak, aby celkem odpovídalo hodnocení 100 procentům (tj. 20 otázek po 5 bodech, 25 otázek po 4 bodech). Výborně : 85-100, Velmi dobře: 70-85,5, Dobře: 60-69,5.

Sylabus -
Poslední úprava: prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D. (13.04.2016)

1. Trvale udržitelný rozvoj: Opravdu trvale? A trvalý rozvoj na planetě Země?

  • Kdy vznikla současná charakteristika pojmu "trvale udržitelný rozvoj"? Zpráva Brundtlandové pro OSN: Zásadní přínos i opakování chybných představ.
  • Člověk vždy chtěl, chce ale opravdu už nebude chtít stále více (majetku, moci, pohodlí)? Etické a morální aspekty trvale udržitelného rozvoje.
  • Zásadní rozdíly mezi společenskovědními a přírodovědnými přístupy i závěry ve vztahu k trvale udržitelnému rozvoji lidstva.
  • Kdy a jak si lidé začali uvědomovat podmínky pro svoje setrvání na Zemi? (A. Leopold, R. Carssonová, R. Costanza.)

2. Definice trvale udržitelného rozvoje: jejich různorodost I stejnost.

  • Co je to "definice"? Základní vlastnosti vědecké definice.
  • Příklady charakteristik trvale udržitelného rozvoje v různých zemích a institucích.
  • Bez čeho se člověk nemůže obejít: Potraviny, voda a prostor.
  • Potraviny pro 9 miliard: vysoké výnosy nebo jaké jsou alternativy.

3. Proč jsou rostliny nepostradatelné a nenahraditelné

  • Potravní pyramida : rostliny, býložravci, masožravci a všežravci.
  • Co potřebují rostliny, aby mohly uživit lidstvo i miliony dalších druhů: Fotosyntéza, vodní režim I minerální výživa.
  • Jak se projevuje změna dopadajícího slunečního záření, koncentrace CO2 a dostupnosti vody na rostliny a výnosy ?
  • Rostliny potřebují obrovská množství vody, kterou si však nárokují i lidé. Kdo musí mít přednost ?

4. Skleníkový efekt: ve skleníku I na planetě Země.

  • Sluneční záření: Spektrum, ale I lokální a historická proměnlivost.
  • Zdánlivý paradox: Miliardy let pohlcuje Země sluneční záření, ale teplota povrchu planety je velmí stálá.
  • Fyzikální princip skleníkového efektu. Zesilování skleníkového efektu: radiační zesílení, globální teplotní potenciál.
  • Skleníkové plyny: jejich zdroje i obsahy v atmosféře: v minulosti, přítomnosti a budoucnosti.

5. Uhlík a jeho "proměny" v místě i čase.

  • Uhlík organický i anorganický, v biosféře, atmosféře, hydrosféře i litosféře, koloběh uhlíku.
  • Kolik CO2 se uvolní do atmosféry spálením 1 kg suchého dřeva? A kolik CO2 rostliny pohltily, než vyprodukovaly 1 kg svěží biomasy?
  • Voda: sladká a slaná. v biosféře, atmosféře, hydrosféře i litosféře. Globální cyklus vody.
  • Minerální živiny nezbytné pro plodiny: neomezený dostatek na Zemi nebo budou brzy chybět?

6. Globální změny klimatu: proč bývaly a budou?

  • Klima jako dlouhodobý průměr každodenního počasí, zejména teploty a srážek.
  • Přírodní faktory ovlivňující aktuální klima a jeho změny v minulosti, přítomnosti I budoucnosti.
  • Antropogenní faktory: Emise skleníkových plynů, změny povrchu planety.
  • Kam se ukládají zvýšené emise skleníkových plynů?

7. Význam oceánů v globálních změnách:

  • Fyzikálně-chemické podmínky pro rostliny v oceánech.
  • Charakteristika rostlin v oceánech a jejich produktivita.
  • Podíl oceánů na globálním cyklu uhlíku.
  • Oceány a produkce metanu.

8. Význam lesních ekosystémů v globálních změnách

Lesní ekosystémy, uhlík a bilance emisí skleníkových plynů

9. Ekonomické, politické a společenské důsledky globálních změn

  • Politické aspekty: Od vyjednávání Kjótského protokolu (vůbec první jednání, které vedly světové špičky) až po současnou přípravu Kodaňské konference o změn_ klimatu (COP 15 FCCC)
  • Společenské aspekty: Změna klimatu jako katalyzátor změny postojů a chování
  • Ekonomické aspekty: Současná intenzivní diskuse o nákladech aktivit ke zmírnění změny klimatu ve srovnání s náklady "non-action"

10. Klima se měnilo vždycky. Proč se znepokojovat v 21. století?

  • Zákonité, pravděpodobné a možné důsledky změny klimatu v 21. stoleti.
  • Vzájemné vztahy mezi ekosystémy, klimatem a ekonomikou.
  • Služby ekosystémů: rozhodující nebo mylné spojení ekonomie a přírodovědy?
  • Hodnocení ekosystémů na přelomu millenia a jeho varování.
  • Vybrané indikátory kvantitativního hodnocení závislosti lidstva na přírodě: ekologická stopa, emergie, zelený HDP).

11. Prezentace studentů a diskuse

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK