PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika náboženství - LSYS26
Anglický název: Didactics of Religious Studies
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: L0274
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Pavel Kolář, M.T.S., Th.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kolář, M.T.S., Th.D. (05.02.2018)
Náboženství a projevy náboženského života v dějinách i v současnosti jsou tématem, které se v RVP objevuje v různých kontextech. Studijní předmět Didaktika náboženství připravuje na koncepční i didaktické zvládnutí tohoto tématu v rámci ŠVP i vlastního vyučování. Aktivní účast v seminární části předpokládá předchozí základní znalost současných světových religiózních tradic: judaismus, křesťanství, islám, hinduismus, buddhismus. Studenti a studentky identifikují témata související s náboženstvím v RVP a k jejich interpretaci používají koncept náboženské gramotnosti. Navrhnou ucelené didaktické zpracování zvoleného tématu své prezentace. Osvojí si vybrané metody RWCT, posoudí vhodnost jejich užití s ohledem na konkrétní vzdělávací téma či cíl a účelně je aplikuje v rámci svých prezentací. Tam, kde je to účelné, použije dostupné ICT. Ocení i kriticky zhodnotí prezentace svých kolegů a kolegyň, argumentuje ve prospěch své prezentace a vyrovná se s kritickými připomínkami a návrhy spolužáků. Témata (sylabus): Kurz kombinuje práci v semináři s tematickými přednáškami, které zahrnují: 1) Téma náboženství v RVP; 2) Koncept náboženské gramotnosti; 3-4) Metodika RWCT a její využití v didaktickém zpracování témat souvisejících s náboženstvím; 5) Možnosti využití ICT a filmu v didaktickém zpracování témat souvisejících s náboženstvím; Další témata hodin spoluurčuje volba předmětu prezentace účastníků semináře.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kolář, M.T.S., Th.D. (23.09.2020)

Docházka – aktivní účast v semináři (60%)

Prezentace didaktického zpracování vybraného tématu z oblasti náboženství (40%)

Účastníci kurzu jsou povinni v jeho průběhu individuálně nebo ve dvojicích připravit modelovou vyučovací hodinu na jimi zvolené nebo vyučujícím nabídnuté téma z oblasti náboženství a prezentovat ji se zapojením ostatních účastníků.

K termínu své prezentace vypracují také seminární list v rozsahu 2-3 normostran, ve které představí téma, zdůvodní jeho volbu a začlenění v rámci RVP, stručně shrne obsah a cíle hodiny a uvede použité didaktické metody.

V případě přechodu na distanční výuku bude předmět vyučován formou online výuky pomocí nástroje MS Teams v čase určeném rozvrhem fakulty pro prezenční výuku. Předmět bude v takovém případě zakončen vyhotovením individuální písemné seminární práce, ve které studenti navrhnou didaktickou adaptaci vybrané vyučovací hodiny s náboženským tématem v rozsahu 6 normostran. Parametry adaptace budou upřesněny na začátku kurzu.

Bližší informace a pokyny kinstalaci MS Teams:https://dl.cuni.cz/ms-teams

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kolář, M.T.S., Th.D. (05.02.2018)

Základní literatura.

M. FÁREK, J. HOLBA, L. KROPÁČEK, I. ŠTAMPACH, Z. VOJTÍŠEK. Základy religionistiky : Světová náboženství, nová náboženská hnutí a religionistika. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-090-3.

Rozvíjející:

1. Obecná

I van O. ŠTAMPACH. Přehled religionistiky. Praha : Portál, 2088. 240 s. ISBN 978-80-7367-384-0.

M. FÁREK, J. HOLBA, L. KROPÁČEK, I. ŠTAMPACH, Z. VOJTÍŠEK. Základy religionistiky : Světová náboženství, nová náboženská hnutí a religionistika. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-090-3.

2. Dílčí

David M. KNIPE. Hinduismus : Experimenty s posvátnem. Praha : Prostor, 1997. 232 s. ISBN 80-85190-57-5.

Frederick M. DENNY. Islám a muslimská obec. Praha : Prostor, 1998. 200 s. ISBN 80-85190-69-9.

Michael A. FISHBANE. Judaismus : Zjevení a tradice. Praha : Prostor, 1996. 200 s. ISBN 80-85190-95-8.

Daniel L. OVERMYER. Náboženství Číny : Svět jako živý organismus. Praha : Prostor, 1998. 184 s. ISBN 80-85190-98-2.

Sandra S. FRANKIELOVÁ. Křesťanství : Cesta spásy. Praha : Prostor, 1996. 192 s. ISBN 80-85190-94-X.

Robert C. LESTER. Buddhismus : Cesta k osvícení. Praha : Prostor, 2003. 208 s. ISBN 80-7260-087-7.

3. Komparativní

D. ANTALÍK, R. CHLUP, L. KARFÍKOVÁ, L. KROPÁČEK, M. LYČKA, L. ONDRAČKA, J. STARÝ. Bůh a bohové : pojetí božství v náboženských tradicích světa. Praha : DharmaGaia, 2004.195 s. ISBN 80-86685-42-X.

Radek CHLUP (ed.). Pojetí duše v náboženských tradicích světa. Praha : DharmaGaia, 2007. 340 s. ISBN 978-80-86685-82-3

H. Küng, H. Bechert. Křesťanství a buddhismus. Praha : Vyšehrad, 1998. 224 s. ISBN 80-7021-239-X.

H. Küng, H. von Stietencron. Křesťanství a hinduismus. Praha : Vyšehrad, 1997. 224 s. ISBN 80-7021-229-2.

H. Küng, J. Ching. Křesťanství a náboženství Číny. Praha : Vyšehrad, 1999. 288 s. ISBN 80-7021-294-2.

AURELIUS AUGUSTIN. Katechetické spisy. Praha: Krystal OP, 2005.

AURELIUS AUGUSTIN. Křesťanská vzdělanost. De doctrina christiana. Praha: Vyšehrad, 2004.

CYRIL JERUZALÉMSKÝ. Mystagógické katechese. Velehrad: Refugium, 1997.

BALDERMANN, Ingo. Úvod do biblické didaktiky. Jihlava: Nakladatelství Mlýn, 2004. (ISBN 80-86498-07-7.)

MUCHOVÁ, Ludmila. Vyslovit nevyslovitelné. Didaktika uvádění do světa symbolů. Brno: CDK, 2005. (ISBN 80-7325-075-6.)

MUCHOVÁ, Ludmila. Úvod do náboženské pedagogiky. Olomouc: MCMT, 1994.

KRATOCHVÍL, Z., BOUZEK, J. Od mýtu k logu. Praha: Herrmann a synové, 1994.

KUČERA, Z., ŠTVERÁK, V. A KOL. Chrestomatie z dějin pedagogiky. Praha: Karolinum, 1999.

POLÁKOVÁ, Jolana. Perspektiva naděje. Hledání transcendence v postmoderní době. Praha: Vyšehrad, 1995. (ISBN 80-7021-150-4)

RICOEUR, Paul. Život, pravda, symbol. Praha: OIKOYMENH, 1993.

SVOBODOVÁ, Zuzana. Črty k (ne)náboženské výchově. Praha: Malvern, 2005. (ISBN 80-86702-07-3.)

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kolář, M.T.S., Th.D. (05.02.2018)

Kurz kombinuje formát přednášky a semináře.

Metody kritického myšlení a skupinového a kooperativního vyučování tvoří základ práce v hodině. Některá setkání předpokládají předchozí individuální nebo skupinovou přípravu.

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kolář, M.T.S., Th.D. (05.02.2018)

Základní znalost současných světových religiózních tradic: judaismus, křesťanství, islám, hinduismus, buddhismus.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK