PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Pokročilá terénní sociální práce - LPSY93
Anglický název: Advanced Field Social Work
Zajišťuje: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2015 do 2016
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 13 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KANAKJA (11.09.2017)
Výuka kurzu je postavena na třech obecných blocích. Vycházím přitom z předpokladu zaměření terénní sociální práce na práci s motivací (jak u NZDM, tak terénu, tak drogových služeb, stejně jako u práce s lidmi bez domova) - jakkoli to je jisté omezení. Stejně tak se seznámíme s principem respektující komunikace, především s ohledem na práci s dětskými klienty a klientkami. BLOK 1 Vymezení terénní sociální práce, metodika, cílové skupiny, nasměrování z hlediska další četby a zájmu povinná četba: Nedělníková, D a kol. (n.d.). Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce. Ostrava: Ostravská univerzita, str. 10-15 (6 stran Čj) Kol. autorů (2008). Pojmosloví Nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Praha: ČAS, str. 3-19 (17 stran Čj) další literatura: Bednářová, Z, Pelech, L. (2003). Slabikář sociální práce na ulici: supervize, streetwork, financování. Brno: Doplněk. Klíma, P. a kol. (2009). Kontaktní práce. Praha: ČAS. BLOK 2 Respektující komunikace a její principy. Práce s odměnami, oceňováním, principy reakcí na porušení pravidle v kontextu respektujícího přístupu, kontakt a práce s kontaktem (jako nástroj pro reflexi praxe) povinná četba: Kopřiva, P a kol. (2007). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, str. 10-13, 23-28, 30-46, 49-102, 113-120 (88 stran Čj) Zahradník, M. (2009). Kontaktní pracovník a jeho kompetence v sociálním poli. In P. Klíma (Ed). Kontaktní práce. Praha: ČAS.,str. 145-156 (12 stran Čj) Zahradník, M. (2009). Já - Ty: pracovník a klient v kontaktu - principy a východiska. In P. Klíma (Ed). Kontaktní práce. Praha: ČAS.,str. 157-175 (19 stran Čj) BLOK 3 Motivační rozhovory (MI, motivational interviewing) jako nástroj práce na změně klienta i jako nástroj poskytování diferencovaných služeb v kontextu NZDM, drogových služeb. Postupy MI, principi MI. povinná četba: Miller, W. R., Rollnick, S. (2003). Motivační rozhovory. Příprava lidí ke změně závislého chování. Tišnov: SCAN, str. 14-78, 89-100, 101-111 a 188-189 (zátěž četby: 90 stran Čj)
Sylabus
Poslední úprava: KANAKJA (11.09.2017)

Aktuální sylabus je možné najít v semestru, ve kterém je předmět vyučován, na nástěnce v SIS

Cíl předmětu
Poslední úprava: KANAKJA (11.09.2017)

Cílem předmětu je seznámit studenty a studentky s principem kontaktu (pohled Gestalt perspektivy) a vlivu na práci v terénu s klienty a klientkami, stejně jako seznámit s prvky a postupy Motivačních rozhovorů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: KANAKJA (11.09.2017)

Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na minimálně 80% aktivit.

Literatura
Poslední úprava: KANAKJA (11.09.2017)

POVINNÁ A DOPORUČENÁ LITERATURA - rozdělení v Sylabu a anotaci

Bednářová, Z, Pelech, L. (2003). Slabikář sociální práce na ulici: supervize, streetwork, financování. Brno: Doplněk

Klíma, P. a kol. (2009). Kontaktní práce. Praha: ČAS.

Kol. autorů (2008). Pojmosloví Nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Praha: ČAS, str. 3-19 (17 stran Čj)

Kopřiva, P a kol. (2007). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, str. 10-13, 23-28, 30-46, 49-102, 113-120 (88 stran Čj)

Miller, W. R., Rollnick, S. (2003). Motivační rozhovory. Příprava lidí ke změně závislého chování. Tišnov: SCAN, str. 14-78, 89-100, 101-111 a 188-189 (zátěž četby: 90 stran Čj)

Nedělníková, D a kol. (n.d.). Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce. Ostrava: Ostravská univerzita, str. 10-15 (6 stran Čj)

Zahradník, M. (2009). Kontaktní pracovník a jeho kompetence v sociálním poli. In P. Klíma (Ed). Kontaktní práce. Praha: ČAS.,str. 145-156 (12 stran Čj)

Zahradník, M. (2009). Já - Ty: pracovník a klient v kontaktu - principy a východiska. In P. Klíma (Ed). Kontaktní práce. Praha: ČAS.,str. 157-175 (19 stran Čj)

Metody výuky
Poslední úprava: KANAKJA (30.01.2018)
) přednáška - teoretické ukotvení
) práce v trojicích
) sebezkoumání
) práce v menších skupinách
) tzv. akvárko - práce před skupinou s následnou reflexí
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK