PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Individuální pedagogická praxe - LPED82
Anglický název: Individual Pedagogical Internship
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: L0269
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg logolink projektu ThDr. Kateřina Patová
Anotace
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (10.10.2020)
Pedagogická praxe je zaměřena na individuální aktivitu - komplexní poznání výchovně vzdělávací práce ve škole.Tato praxe je realizována ve spolupráci s fakultními školami a jejich učiteli. Stěžejní aktivitou studentů je vlastní pozorování vyučovacího procesu a vlastní výuka na vybrané škole. Další významnou aktivitou jsou pedagogicko-psychologické a didaktické rozbory pozorovaných jevů s významnou oporou o znalosti z pedagogiky, psychologie a zejména didaktiky. Součástí pozorování a rozborů je vedení studentů k sebepojetí, sebereflexi a systematickému sebehodnocení ve vztahu k učitelské profesi. Studenti vedou pečlivé zápisy svých pozorování v pedagogickém deníku. Záznamy z pozorování a další úlohy, jež se váží k předmětu zakládají do pedagogického deníku či studentského pedagogického portfolia. Kurz podporuje kultivaci osobitého pojetí výuky, které je teoreticky podložené a argumentované (student dovede srozumitelně vysvětlit a zdůvodnit své pojetí práce - proč věci dělá určitým způsobem, jaké si klade cíle, z jakých teoretických zdrojů a zkušeností vlastních i kolegů vychází apod.).
Sylabus
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (11.10.2020)

Hospitace v hodinách fakultního učitele

Případné hospitace v hodinách druhého praktikanta

Vlastní výuka studenta

Analýza vlastních výstupů a hospitovaných hodin s fakultním učitelem a dalším praktikantem

Reflexe výuky dalšího praktikanta

Práce s profesním portfoliem

Součástí seminářů a pedagogických rozborů jsou diskuse na následující témata:

o Učitel, učitelská profese, sebereflexe studentů, sebeuvědomění a sebepojetí posluchačů vzhledem k nárokům učitelské profese.

o Osobnost žáka, perspektivy jejího rozvoje, charakteristika žáka.

o Hospitace, rozbory, besedy, diskuse, vlastní výuka studenta

o Technika plánování učitelské přípravy, příprava a plán hodiny.

o Projektování na různých úrovních práce učitele.

o Hodnocení žáka.

o Škola jako sociální skupina s výrazným vzdělávacím programem a pozitivním komunikativním prostředím.

  • ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.

logolink:
https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (24.09.2017)

Předložení časového plánu realizace individuální pedagogické praxe VŠ pedagogovi, výběr vhodné fakultní školy na realizaci IP.

Realizace 10 hodin hospitací a náslechů ve výuce , v které bude student pokračovat vlastní výukou ve vybrané škole, pod vedením fakultního učitele.

Vlastní výuka v rozsahu min. 10 vyučovacích hodin na vybrané základní či střední škole.

Zpracování reflexí všech náslechů a vlastních vyučovacích hodin do deníku či portfolia.

Realizace elektronického kurzu v moodle s názvem Proškolení studentů před pedagogickými praxemi

Předložení Pedagogického deníku či Pedagogického portfolia a reflexe ve skupině studentů v závěrečném reflektivním semináři.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (24.09.2017)
Studijní literatura :
Časopisy Pedagogika, Moderní vyučování, Učitelské listy a Učitelské noviny.

Hrabal, V. Jaký jsem učitel. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-635-88.

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.

Skalková, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: PAIDO, 1995. ISBN 80-85931-11-7.

Švec, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno: PF MU, 1996. ISBN 80-210-1365-6.

Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998

Havlínová, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998

Holt, J. Jak se děti učí. Praha : Strom, 1995

Kalhous, Z., Z. Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2001

Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998

Kyriacou, Ch. Klíčové dovednost učitele. Praha : Portál 1996

Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál 1998

Rámcové a školní vzdělávací programy

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK