PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie I. - LPED09A
Anglický název: Developmental Psychology I
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: L0235
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Procházková
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)
Kurz je zaměřen na uvedení účastníků do problematiky vývojové psychologie. Nejprve je nastíněna obecná a metodologická část problematiky vývojové psychologie. Hlavní náplní kurzu jsou pak jednotlivá období lidského vývoje od početí a narození až do doby dospívání. zkouška je formou písemného testu. Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem po splnění zadaných úkolů, které budou studentům sděleny. Tento kurz je zaměřen především teoreticky k získání základních znalostí o jednotlivých obdobích vývoje lidského jedince od doby početí po ukončení dětství. Studenti porozumí zákonitostem specifik lidského vývoje, v základních složkách a aspektech. Získají základní poznatky o průběhu, zákonitostech a možnostech rozvoje v jednotlivých údobích. Osvojí si i základní teoretické koncepce kognitivního a osobnostního vývoje. Průběžně zadávanými úkoly si aktivně procvičí schopnost zaměřeného pozorování, projevů lidského jedince na různých stupních vývoje a upevní si svoji schopnost tyto projevy vyhodnocovat. Absolvováním tohoto kurzu studenti získají prohloubené znalosti a porozumění individualitě žáků a studentů, se kterými se budou ve své perspektivní pedagogické praxi setkávat. Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem po splnění zadaných úkolů, které budou studentům sděleny.Zkouška je formou písemného testu.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)

* Témata:
- Předmět a metody vývojové psychologie. Vymezení předmětu vývojové psychologie, činitelé psychického vývoje. Obecné znaky psychického vývoje.
- Teorie psychického vývoje: psychodynamické teorie vývoje osobnosti, teorie kognitivního vývoje, teorie socializačního vývoje založené na učení.
- Prenatální období. Novorozenecké období.
- Kojenecké období: motorický vývoj, vývoj poznávacích procesů, vývoj předřečové aktivity, emoční vývoj, socializace.
- Batolecí období: vývoj a význam motorických dovedností, vývoj poznávacích procesů, vývoj řeči a jazyka, emoční vývoj, socializace, vývoj dětské osobnosti, sebepojetí batolete.
- Předškolní věk: vývoj poznávacích procesů, kresba, hra a pohádky, vývoj jazyka a řeči, emoční vývoj, socializace, vývoj dětské osobnosti a sebepojetí, vývoj generové identity.
- Školní věk: vývoj poznávacích procesů, vývoj jazykových kompetencí, emoční vývoj, vývoj autoregulačních mechanismů, socializace, vliv školy a vrstevnické skupiny. Vývoj dětské osobnosti a sebepojetí.
- Dospívání: tělesná proměny a její význam, vývoj poznávacích procesů, emoční vývoj, socializace, změna vztahu k rodině, význam vrstevníků, proměny sociálních rolí.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)

* Odborná literatura:

Povinná:
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.; Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 20l2.

nebo

VÁGNEROVÁ, Marie. LISÁ Lidka:Vývojová psychologie, Dětství a dospívání : Praha, Karolinum, 2021  

Doporučená:
LANGMEIER. J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2016.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2021.

KOUKOLÍK,Fr., KOUBSKÁ,L.: Všechno dopadne jinak. Vyšehrad, 2011,2019

íčan, P. (2004): Cesta životem. Portál, Praha.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK