PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ortodoxie a hereze v raném křesťanství - LDOC33
Anglický název: Orthodoxy and heresy in early Christianity
Zajišťuje: HTF - Katedra systematické teologie, teologické etiky a teologické filozofie (28-01)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 6/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 18 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština, angličtina
Úroveň:  
Vysvětlení: Dle ISP.
Patří ke studentské práci typu: disertační práce
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
student může plnit i v dalších letech
za splnění nejsou body
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D.
doc. ThDr. Jiří Gebelt, Th.D.
Anotace -
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (09.03.2021)
Anotace semináře zahrnuje dva základní rámce směřování předmětu, mezi nimiž doktorand volí po konzultaci se školitelem. V rámci zvoleného směřování je pak konkrétní téma semináře upřesněno při zohlednění ISP studenta, resp. tématu jeho disertace, a aktuálního stavu bádání daného problémů (nová monografie, monotematické číslo relevantního periodika atp.). Anotace proto charakterizuje pouze základní osnovu dílčích směřování, informuje o obecném rámci, z něhož se pro konkrétní semestr volí jeden konkrétní problém. Kurz je organizován formou aktivní účasti doktorandů. Doktorandi přebírají zodpovědnost za dílčí témata, vedou a korigují četbu zadaného úseku díla, jeho interpretaci a moderují diskuzi. Spojujícím rámcem obou směřování je problematika formování ortodoxie. A) V kurzu se studenti zabývají vztahem (proto)ortodoxního („většinového“) křesťanství a gnostických interpretací křesťanství, a to primárně se zaměřením na 2. a 3. století. Hereziologická díla Iustína, Eirénaia a Tertulliána jsou zde tematizována jako strategie sebedefinice skrze vymezení se vůči druhému. Kurz sleduje nejen jaké strategie užívané herezeology „většinové církve“, ale zaměřuje se rovněž na polemiku gnostiků vůči většinové církvi. Pozornost je věnována nejen naukové, ale rovněž rituální a sociální stránce. Reflektován je původní kontext (na rovině předmětové) a analytický přínos (na rovině metajazykové) termínů gnóze a (proto)ortodoxie. Anotace charakterizuje pouze základní osnovu kurzu, informuje o obecném rámci, z něhož se pro konkrétní semestr volí jeden dílčí problém, na který se celý kurz zaměřuje. Výběr témat: - Gnóze — křesťanská nebo nekřesťanská? - Význam praxe v herezeologických textech - Setovská gnóze a křesťanství - Herezeologové a jejich katalogy - Bauerovo „Pravověří a kacířství“ v současných diskuzích - Markion jako gnostik? - Gnostikové jako sebeoznačení - Valentinovská gnóze B) V předmětu se zabývají vznikem a formováním christologických titulů v raném křesťanství. Sledují, jak tituly vzdálené řeckému filozofickému myšlení v raném křesťanství ustupovaly do pozadí a jak byly přetvářeny některé řecké filozofické pojmy na christologické tituly. Užívání titulů v raném křesťanství ukazuje na předkoncilních východních a západních krédech, na bohoslužebných textech a v reflexích raně křesťanských autorů. Výběr témat: - Christologické tituly v kontextu Nového zákona - První christologické formule a aklamace - Christologické tituly v předkoncilních východních krédech - Christologické tituly v předkoncilních západních krédech - Význam logu v kontextu řecké filozofie - Význam logu u apologetů - Otázka vtělení logu jako centrální christologický problém
Deskriptory -
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (05.02.2021)

Doktorské studium.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (05.02.2021)

Aktivní účast v semináři, převzetí jednoho tématu semináře.

Literatura -
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (09.03.2021)

A)

  • BAUER, Walter a Georg STRECKER. Rechtgläubigkeit und Ketzerei im ältesten Christentum. 2., durchges. Aufl. mit einem Nachtrag hrsg. von Georg Strecker. Tübingen: Mohr, 1964.
  • IRENÄUS von Lyon, Epideixis. Adversus Haereses. Darlegung der apostolischen Verkündigung. Gegen die Häresien I. - V: Übersetzt und eingeleitet von Norbert Brox, (Fontes Christiani 8), Freiburg im Briesgau: Herder 1993-2001.
  • LITWA, David. HIPPOLYTUS. Refutation of all heresies. Atlanta, Georgia: SBL Press, 2016. ISBN 978-0884140870.
  • LAMPE, Peter. Paul to Valentinus: Chrstians at Rome in the First Two Centuries. Minneapolis: Fortress Press 2003. ISBN 978-0800627027.
  • MARKSCHIES, Christoph. Gnosis: An Introduction. London: T&T Clark, 2003. ISBN 978-0567089458.
  • OERTER, Wolf B. - VÍTKOVÁ, Zuzana - POKORNÝ, Petr, (eds.), Rukopisy z Nag Hammádí 1- 5, Praha, Vyšehrad 2008-2018.
  • WILLIAMS, Michael A. Rethinking "Gnosticism": an argument for dismantling a dubious category. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1996. ISBN 0691011273.

B)

  • EHRMAN, Bart D. The orthodox corruption of Scripture: the effect of early Christological controversies on the text of the New Testament. Updated and with a new afterword. New York: Oxford University Press, 2011. ISBN 978-0199739783.
  • HAHN, Ferdinand. The Titles of Jesus in Christology. Their History in Early Christianity. Cambridge: James Clarke, 2002. ISBN 0227170865.
  • HURTADO, Larry W. Lord Jesus Christ: Devotion to Jesus in Earliest Christianity. Edinburgh: Eerdmans, 2005. ISBN 0802831672.
  • KINZIG, Wolfram, ed. Faith in formulae: a collection of early Christian creeds and creed-related texts. Oxford: Oxford University Press, 2017. Oxford early Christian texts. 4 svazky. ISBN 978-0199609024.
  • MARKSCHIES, Christoph. Das antike Christentum: Frömmigkeit, Lebensformen, Institutionen. München: C. H. Beck, 2006. ISBN 3406541089.

Metody výuky
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (05.02.2021)

Semináře probíhají blokově (v celkovém rozsahu 18 výukových hodin). Výběr semináře zaznamenává student do ISP. Semináře jsou organizovány formou aktivní účasti doktorandů. Doktorandi přebírají zodpovědnost za dílčí téma, vedou a korigují četbu zadaného díla, jeho překlad, interpretaci a moderují diskuzi. Kromě badatelských cílů tak semináře plní rovněž funkci didaktickou, doktorandi se učí vést odborné semináře.

V případě omezení distanční výuky v souvislosti s pandemií probíhá výuka distanční formou za využití prostředí Moodle a programu MS Teams.

Poznámka

Zahrnuje dva základní rámce směřování, mezi nimiž volí doktorand po konzultaci se školitelem a zvolené směřování zaznamenává do ISP.

V rámci zvoleného směřování je pak konkrétní dílčí téma semináře upřesněno při zohlednění ISP studenta, resp. tématu jeho disertace, a aktuálního stavu bádání daného problémů (nová monografie, monotematické číslo relevantního periodika atp.). Anotace jednotlivých kurzů uvedené v akreditačním návrhu proto charakterizují pouze základní osnovu kurzů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK