PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář pedagogických dovedností pro prevenci a duševní zdraví na základě neurověd II. - L0690
Anglický název: Neuroscience-based prevention and mental health teaching skills seminar II.
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 56 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (0)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)
Cíle předmětu: 1. Rozvoj praktických dovedností studentů pro skupinovou práci se třídami při primární prevenci rizikového chování. 2. Rozvoje didaktických dovedností studentů v oblasti primární prevence. 3. Studenti na základě vlastní zkušenosti popíší skupinovou dynamiku. 4. Ovlivňování jednotlivých prvků skupinové dynamiky
Sylabus
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (12.01.2024)

Rozvoj praktických dovedností studentů (management třídy a práce se skupinovou dynamikou), pro skupinovou práci se třídami při primární prevenci rizikového chování.

·         Získání zkušeností studentů se skupinovou dynamikou v sebezkušenostních aktivitách.

·         Přebírání vzorů dobré praxe z oblasti primární prevence rizikového chování do portfolia pedagogických dovedností studenta.

Rozvoje didaktických dovedností studentů v oblasti primární prevence.

·         Studenti si vyzkouší model cíl – instrukce - reflexe – evaluace pro preventivní aktivity. (Např. studenti formulují cíle preventivních aktivit a k nim odpovídající reflexe.)

·         Nácvik vedení zážitkových aktivit s primárně preventivními cíli.

·         Studenti si vytvoří, zkonzultují a pilotně ověří přípravy na primárně preventivní aktivity se třídami (vlastní cílovou skupinou jednotlivých studentů již v roli pedagogů).

·         Studenti reflektují a evaluují realizaci aktivit se žáky.

Studenti na základě vlastní zkušenosti popíší skupinovou dynamiku.

·         Popis a prvky, hlavní cíl práce se skupinovou dynamikou, jak souvisí s výkonem skupiny

·         Jak ovlivňovat jednotlivé prvky skupinové dynamiky

·         Situační kontext pro porozumění, kdy který prvek produkuje dostředivé a odstředivé síly.

Ovlivňování jednotlivých prvků skupinové dynamiky

·         Práce s cíli a normami  

·         Vedení skupiny: styly vedení

·         Exkurze do práce s napětím ve skupinové dynamice a praktický nácvik řešení konfliktních situací.

·         Řízení rozhodovacích procesů ve skupině

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)

Aktivní účast během výuky, vedení sebereflektivního deníku, seminární práce "Co mi seminář dal a vzal".

Předmět se primárně zaměřuje na studenty, kteří již působí na pozici lektorů, družinářů, učitelů a na dalších pozicích pedagogických pracovníků (cca 60 % aktuálně studujících pedagogické studijní programy).

Literatura
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (12.01.2024)

De Shazer, S., Dolan, Y.: Zázračná otázka. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0007-9.
Dubec, M.: Poznáváme, určujeme a dodržujeme základní pravidla ve třídě a ve škole. Praha: Odyssea, 2007.
Herring, J.: Jak efektivně zvládat hádky v každé situaci, Grada, Praha 2012.
Matula, Z.:Mozek jako režisér úspěšnosti, Praha: Manta Edu, 2018.

Matula, Z.: Učíme se otevřeně uplatňovat své názory, potřeby a práva (asertivita). Praha: Odyssea, 2007.
Mešteková, M.: Motivace žáků efektivní komunikací, Portál, Praha, 2012.
Palenčárová, J., Šebesta, K.: Aktivní naslouchání při vyučování, Portál, Praha 2006
Rock, D.: Jak pracuje náš mozek, Pragma, Praha, 2010.
Rock, D.: Leadership s klidnou myslí, Pragma, Praha, 2009.
Švec, J., Jeřábková, S., Kolář, Z.: Jak zlepšit vztahy v naší třídě. Praha: Odyssea, 2007.
Švec, J.: Umíme druhému sdělit, co se nám v jeho chování líbí a co nelíbí. Praha: Odyssea, 2007.
Švec, J.: Odmítáme manipulaci. Praha: Odyssea, 2007.

Watzlavick, P.: Pragmatika lidské komunikace, Brno: Newton Books, 2011.

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (12.01.2024)

Předchozí absolvování jednoho z předmětů:

L0680 Komunikace na základě neurověd I.

L0677 Seminář pedagogických dovedností pro prevenci a duševní zdraví na základě neurověd I.

L0663 Seminář pedagogických dovedností primární prevencei rizikového chování

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK