PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikace na základě neurověd I. - L0680
Anglický název: Communication based on neuroscience I
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/4, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 56 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)
Cíle předmětu: 1. Rozvoj praktických komunikačních dovedností pro vedení lidí. 2. Studenti si vyzkouší reflektovat své chování v různých typech komunikačních situací. 3. Studenti zreflektují svůj přístup ke komunikaci a načrtnou si své cesty ke zlepšení. 4. Prožití sebezkušenostních aktivit a seznámení se s jejich metodami. 5. Rozvoj sebereflexe studentů
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)

Vybrané poznatky z neurověd důležité pro komunikaci a ovlivňování chování druhých lidí.

·        Pokroky v zobrazovacích technologiích

·        Princip minimalizace ohrožení a maximalizace bezpečí

·        Jak mozek zpracovává signály

·        Zpětná vazba v komunikaci a lidský mozek

·        Primární sociální potřeby /David Rock/

Základní informace o komunikaci

·        JoHaRi window

·        Vztahová a obsahová složka komunikace

·        Symetrie a asymetrie v komunikaci

·        Formulace zpětné vazby

·        Postup vedení lidí

·        Situační kontext pro vedení a pro řízení

·        Sebeotevření a empatický výrok

Rozvoj komunikačních dovedností pro vedení primárně preventivních aktivit se žáky.

·        Nácvik partnerské komunikace

·        Nácvik podávání zpětné vazby

·        Nácvik symetrie ve vztahové rovině komunikace.

·        Nácvik řešení konfliktů – vedení.

·        Nácvik základních asertivních technik

Studenti rozvíjí schopnost své sebereflexe

·        Studenti si vedou sebereflektivní deník

·        Studenti zažijí bezpečný prostor pro společné sdílení, reflexe a konzultace svých pedagogických zkušeností.

·        Seznámení se a prožití sebezkušenostních aktivit.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (26.09.2023)

Aktivní účast během výuky, vedení sebereflektivního deníku.

Docházka: výuka proběhne ve středu 4. října prezenčně. Od 11. října do 8. listopadu bude probíhat samostudium, práce s odbornou literaturou a analýza situací běžného života na základě literatury (11.10, 18.10, 25.10, 1.11, 8.11). Prezenční výuka bude probíhat opět od 15. listopadu do konce semestru prezenčně ve čtyřhodinových blocích.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)

De Shazer, S., Dolan, Y.: Zázračná otázka. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0007-9.
Dubec, M.: Poznáváme, určujeme a dodržujeme základní pravidla ve třídě a ve škole. Praha: Odyssea, 2007.
Herring, J.: Jak efektivně zvládat hádky v každé situaci, Grada, Praha 2012.
Matula, Z.:Mozek jako režisér úspěšnosti, Praha: Manta Edu, 2018.

Matula, Z.: Učíme se otevřeně uplatňovat své názory, potřeby a práva (asertivita). Praha: Odyssea, 2007.
Mešteková, M.: Motivace žáků efektivní komunikací, Portál, Praha, 2012.
Palenčárová, J., Šebesta, K.: Aktivní naslouchání při vyučování, Portál, Praha 2006
Rock, D.: Jak pracuje náš mozek, Pragma, Praha, 2010.
Rock, D.: Leadership s klidnou myslí, Pragma, Praha, 2009.
Švec, J., Jeřábková, S., Kolář, Z.: Jak zlepšit vztahy v naší třídě. Praha: Odyssea, 2007.
Švec, J.: Umíme druhému sdělit, co se nám v jeho chování líbí a co nelíbí. Praha: Odyssea, 2007.
Švec, J.: Odmítáme manipulaci. Praha: Odyssea, 2007.

Watzlavick, P.: Pragmatika lidské komunikace, Brno: Newton Books, 2011.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK