PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách - L0679
Anglický název: Education in socially excluded localities
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (24)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Radek Vorlíček, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Radek Vorlíček, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Radek Vorlíček, Ph.D. (16.09.2023)
Předmět se zabývá procesem vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách. Nabízí pohled do škol v blízkosti vyloučených lokalit a rozebírá to, jak základní škola stimuluje začlenění žáků do dětského kolektivu, anebo jak naopak přispívá k jejich vylučování. Cíle: student se orientuje v problematice sociálně vyloučených lokalit, detailněji zná situaci ohledně nerovností ve vzdělávání v současné České republice.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Radek Vorlíček, Ph.D. (30.01.2024)

K zápočtu je nutné odprezentovat vybrané téma na semináři a odevzdat recenzi na vybranou relevantní knihu, která souvisí s probíraným tématem.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Radek Vorlíček, Ph.D. (30.01.2024)

VORLÍČEK, Radek. Jak se daří inkluzi u nás a na Slovensku?: pohled do konkrétních základních škol. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2019. ISBN 978-80-7465-387-2.

ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.

ČOKYNA, Juraj. A okraje máš kde? 2019, N Press.

PROKOP, Daniel. Slepé skvrny: O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Host. 2019.

SVOBODA, Zdeněk; ZILCHER, Ladislav. Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků. Grada, 2019. 

MATĚJŮ, Petr, Jana Straková, Arnošt Veselý (eds.). 2010. Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství SLON. 496 s. ISBN 978-80-7419-032-2.

BITTNEROVÁ, Dana, DOUBEK, David, LEVÍNSKÁ, Markéta. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. Nakladatel: FHS UK, 2011.

HAMPLOVÁ, Dana a Tomáš KATRŇÁK, ed. Na vzdělání záleží: jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2018.

KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004.

TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti?. Praha: Wolters Kluwer, 2016.

PAQ Research. 2020. Souvislost sociálního znevýhodnění a vzdělávacích problémů. Autoři: PAQ Research (V. Korbel, M. Kunc, D. Prokop a T. Dvořák). ONLINE.

ŠOTOLA, Jaroslav a Mario RODRÍGUEZ POLO. Etnografie sociální mobility: etnicita, bariéry, dominance. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. Anthropologia.

JARKOVSKÁ, L., LIŠKOVÁ, K., OBROVSKÁ, J. a SOURALOVÁ, A. Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK