PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Možnosti projektové výuky v současné škole - L0651
Anglický název: Project - oriented teaching in school nowadays
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neomezen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Pavel Kolář, M.T.S., Th.D.
PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (19.09.2022)
Kurz je zaměřen na základy projektové výuky v prostředí současné školy. V kurzu budou objasněny nezbytné teoretické základy projektové výuky a dostatečný prostor bude věnován i vlastní praktické přípravě projektů a jejich realizaci ve spolupráci se zkušenými učiteli ze spolupracující fakultní školy. Kurz tak poskytne studentům nejen potřebné znalosti, ale především prostor pro rozvoj praktických dovedností při přípravě a vlastní realizaci projektové výuky. Studenti si tak ve spolupráci s učiteli přímo ve školním prostředí naživo vyzkouší aktivně na základě vlastní přípravy realizovat školní projekt s žáky.
Sylabus
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (21.07.2022)
Teoretické základy a východiska projektové výuky
  • inovativní pojetí výuky
  • kořeny projektové práce
  • co je a co není projektová výuka
  • charakteristika školního projektu
  • přednosti a meze projektové výuky v kontextu tradičních modelů vyučování
  • příklady realizovaných projektů
Základní metodická doporučení pro přípravu projektové výuky
  • základní odlišnosti frontální a projektové výuky
  • možnosti realizace projektové výuky v kontextu běžné školní práce
  • volba tématu, situace, jež představuje skutečný problém pro řešení v projektu
  • příprava projektové výuky učitelem

Skupinový návrh kostry projektu ve spolupráci se zkušenými učiteli

  • práce ve skupině nad návrhem kostry projektu
  • hodnocení návrhů skupin na základě navržených kritérií
Realizace navrženého projektu ve školním prostředí
  • spolupráce na realizaci projektu ve škole
Vyhodnocení výsledků projektů ve spolupráci s učiteli
  • evaluace výstupů žákovských projektů
  • evaluace přínosů spolupráce studentů s učiteli v oblasti přípravy, realizace a vyhodnocení projektů v prostředí školy

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (19.09.2022)

Aktivní účast studenta v teoretické výuce na fakultě, tak účast na praktické části kurzu v prostředí školy. Písemné zpracování zadání od vyučujícícho.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (19.09.2022)

Aktivní účast studenta při teoretické výuce na fakultě, tak jeho účast na praktické části kurzu v prostředí školy. Spolupráce s učiteli ze školy a se spolužáky ze studijní skupiny.

Student stručně popíše podstatu projektu, na kterém spolupracoval ve škole a vyhodnotí jeho přínosy a limity pro žáky a také pro svůj seberozvoj.

Literatura
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (21.07.2022)
Povinná:
KAŠOVÁ, J. a kol.: Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž, 1995

MAZÁČOVÁ, N.: Vybrané pedagogické inovace v současné škole. Praha, Pedagogická fakulta UK, 2008

SKALKOVÁ, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido, 1995

TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, A., DVOŘÁKOVÁ, M.: Učíme v projektech. Praha. Portál, 2009

Doporučená:
Elektronické zdroje: Lojdová, K. Projektové vyučování

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK