PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktický seminář - L0639
Anglický název: Didactic Seminar
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)
Během semináře studenti řeší konkrétní úkoly pedagogické praxe s využitím teoretických poznatků z oblasti pedagogiky a psychologie. Cílem semináře je prohloubení didaktického myšlení a jeho využití ve výukových situacích. Seminář sleduje základní didaktické kategorie (cíl, obsah, metoda, organizační forma, učivo, podmínky vzdělávání, reflexe, ověřování znalostí, hodnocení, evaluace) ve vztahu k pedagogickým dovednostem studentů. Konkrétní cíle: Student si vyzkouší práci s RVP. Student si v modelové situaci zažije různé akcenty na cíle vyučování při stejném učivu. Student si vyzkouší formulovat cíle vyučování včetně jejich hierarchizace. Studenti si zažijí v modelových situacích různé metody, organizační formy a způsoby výuky, a reflektují je vzhledem k jejich cílům a dopadům na dění ve třídě a učení žáků. Studenti si vyzkouší volbu metod vzhledem k cíli vyučování. Studenti zažijí v modelových situacích různé způsoby práce s učivem a reflektují je. Studenti si vyzkouší provést výběr učiva. Studenti zažijí v modelových situacích různé způsoby ověřování znalostí a hodnocení a reflektují je. Studenti si vyzkouší vytvořit a v modelové situaci vlastní nástroj ověřování znalostí, realizují jej a definují, jak bude využit pro hodnocení. Studenti si vyzkouší práci s evaluací a rozvojovými cíli učitele. Student si na modelových příkladech vyzkouší popsat, jaké důsledky mají různé přístupy k učení a výuce, k formulaci cílů, volbě metod apod. na sociální vztahy ve třídě a na vztahy mezi učitelem a žáky.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)

RVP ZV.

Cíle ve vyučování, hierarchizace cílů, návaznost cílů, ověřování jejich naplnění.
Z jakého důvodu přemýšlíme o různých metodách a způsobech výuky:
Učební styly žáků
Rozdíly mezi žáky
Individualizace a diferenciace
Způsoby výuky: činnostní a zkušenostní učení - problémové učení - svoboda ve výuce.
Metody výuky, např.: myšlenková mapa, brainstorming, didaktické hry, centra aktivit, kooperativní vyučování, osobnostně sociální výchova, projektové vyučování.
Učivo a práce s ním ve výuce. Výběr učiva. Didaktická analýza učiva.
Ověřování znalostí
Hodnocení a jeho formy a cíle.
Evaluace a reflexe ve vyučování (učitel, žák)
Rozvojové cíle učitele.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Aktivní účast během semináře, docházka, seminární práce - příprava na výuku a její prezentace na semináři.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Aktivní účast během semináře, docházka.
Seminární práce - příprava na výuku a její prezentace na semináři.

Literatura
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Povinná:
Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996, 2004, 2008, 2012.
Doporučená:
CANGELOSI, J.S.: Strategie řízení třídy. Praha. Portál, 1998.
GFEN.: Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha. Karolinum, 1991.
KASÍKOVÁ,H.: Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha. Karolinum 2001, 2009.
TONUCCI : Vyučovat nebo naučit? Praha. PedF UK, 1991.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK