PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika - L0638
Anglický název: Didactics
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Záměnnost : L0242
Je záměnnost pro: L0242, LPED07
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (26.09.2023)
Cíle předmětu: Student vysvětlí, co je didaktika a její smysl. Student popíše konkrétní podmínky pro učení, jejichž splnění umožňuje učení žáka. Student popíše, jak práce s pravidly ve třídě ovlivňuje vyučování. Student popíše, jak pedagogická komunikace ovlivňuje vyučování. Student si vyzkouší vnímat vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení klienta. Student rozlišuje konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání. Student na příkladech představí základní didaktické pojmy (cíl, obsah, metoda, učivo, podmínky vzdělávání, hodnocení, evaluace). Student rozumí souvislosti mezi cíli, obsahy vzdělávání a metodami zprostředkování učiva. Student rozumí českému vzdělávacímu systému (Bílá kniha, RVP, ŠVP).
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (26.09.2023)

Funkce didaktiky, její obsah.

Potřeby žáka: podmínky pro učení, primární nefyziologické potřeby.

Pedagogická komunikace.

Práce s pravidly ve třídě.

Základní východiska přístupu k výuce:
Transmisivní výuka a konstruktivistická výuka.
Pedocentrismus.
Základní kategorie didaktického myšlení a jednání ve výuce (souvislosti mezi cíli, obsahy vzdělávání a metodami zprostředkování učiva).
Taxonomie cílů v oblastech: učební, afektivní, psychomotorická.
Uspořádání učiva v pedagogických dokumentech. Učební plány, učební osnovy, rámcové a školní vzdělávací programy.

Dělení vzdělávacích cílů z hlediska obsahu a obecnosti.
Učivo a jeho výběr. Překonávání poznatkového encyklopedismu. Kurikulum a jeho reformy.
Didaktická analýza učiva.



Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)

Aktivní účast během výuky, písemný test a ústní zkouška (povinná literatura a obsah přednášek).

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)

Aktivní účast během výuky.
Písemný test a ústní zkouška.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)

Povinná:
DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R.: Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015.(část II - Obecná didaktika)
SKALKOVÁ,J.: Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. ISBN, 80-85866-33-1.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011.
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha: UIV, 2001 (tzv.Bílá kniha).
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017.

Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996, 2004, 2008, 2012.
Doporučená:
Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995.
Rock, D.: Jak pracuje náš mozek, Pragma, Praha, 2010.
Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha: UK, 1997.
KALHOUS, Z., OBST,O. et al.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
PASCH, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998.
PETTY, G.: Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.
MAŇÁK,J.: Nárys didaktiky. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1661-2.
SKALKOVÁ,J.: Za novou kvalitu vyučování Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
TONUCCI : Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK, 1991.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK