PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogický seminář - L0635
Anglický název: Pedagogical Seminar
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)
Během semináře studenti řeší konkrétní úkoly pedagogické praxe s využitím teoretických poznatků z oblasti pedagogiky a psychologie. Seminář je veden případovou formou. Cílem semináře je prohloubení pedagogického myšlení a jeho využití ve výukových situacích. Seminář sleduje pedagogické kategorie (cíl, obsah, metoda, organizační forma, učivo, podmínky vzdělávání, reflexe, ověřování znalostí, hodnocení, evaluace) ve vztahu k pedagogickým dovednostem studentů (práce s motivací, management třídy, vztah učitel žák, vzájemná komunikace apod.) Konkrétní cíle: Student si vyzkouší práci s RVP. Student si vyzkouší formulovat cíle vyučování včetně jejich hierarchizace. Studenti si zažijí v modelových situacích různé metody, organizační formy a způsoby výuky, a reflektují je vzhledem k jejich cílům a dopadům na dění ve třídě a učení žáků. Studenti si vyzkouší volbu metod vzhledem k cíli vyučování. Studenti zažijí v modelových situacích různé způsoby práce s učivem a reflektují je. Studenti zažijí v modelových situacích různé způsoby ověřování znalostí a hodnocení a reflektují je. Studenti si vyzkouší vytvořit a v modelové situaci vlastní nástroj ověřování znalostí, realizují jej a definují, jak bude využit pro hodnocení. Student si v modelové situaci vyzkouší práci s motivací třídy a žáka. Studenti si vyzkouší práci s evaluací a rozvojovými cíli učitele. Student si na modelových příkladech vyzkouší popsat jaké důsledky mají různé přístupy k učení a výuce, k formulaci cílů, volbě metod apod. na sociální vztahy ve třídě a na vztah mezi učitelem a žáky a na jejich vzájemnou komunikaci.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)

Kurikulum a RVP.

Cíle ve vyučování, jejich hierarchizace, návaznost a ověřování jejich naplnění.

Učivo a práce s ním ve výuce. Výběr učiva.
Ověřování znalostí
Hodnocení, formy a cíle.
Evaluace a reflexe ve vyučování (učitel, žák)
Z jakého důvodu přemýšlíme o různých metodách a způsobech výuky:
Učební styly žáků
Rozdíly mezi žáky
Individualizace a diferenciace
Organizační formy a způsoby výuky: činnostní a zkušenostní učení - problémové učení - svoboda ve výuce.
Metody výuky, např.: myšlenková mapa, brainstorming, didaktické hry, centra aktivit, individuální vzdělávací plán, kooperativní vyučování, osobnostně sociální výchova, projektové vyučování.

Rozvojové cíle učitele: reflexe vlastní pedagogické práce.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.01.2023)

Aktivní účast během semináře, docházka, seminární práce - příprava na výuku a její realizace.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)

Aktivní účast během semináře, docházka.
Seminární práce - příprava na výuku a její realizace.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.01.2023)

Povinná:
Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996, 2004, 2008, 2012.
Doporučená:
Dubec, M.: Poznáváme, určujeme a dodržujeme základní pravidla ve třídě a ve škole. Praha: Odyssea, 2007, s. 8-33.
Švec, J., Jeřábková, S., Kolář, Z.: Jak zlepšit vztahy v naší třídě. Praha: Odyssea, 2007, s. 17-20.
Srb, V.: Jak na osobnostní a sociální výchovu, Praha: Projekt Odyssea, 2007, s. 18-20.
CANGELOSI, J.S.: Strategie řízení třídy. Praha. Portál, 1998.
GFEN.: Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha : Karolinum, 1991.
KASÍKOVÁ,H.: Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum 2001, 2009.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK