PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do pedagogiky I. - L0633
Anglický název: Introduction to Pedagogy I
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (11.09.2023)
Cíl předmětu: 1) Student popisuje výchovu a vzdělávací praxi s teoretickým nadhledem. 2) Student rozumí výchově a vzdělávání jako záměrné a cílevědomé aktivitě. 3) Student si vyzkouší reflektovat své zkušenosti v roli žáka a studenta s porozuměním základním pedagogickým pojmům. 4) Student umí rozlišit mezi přeceňováním a podceňováním moci výchovy. 5) Student s porozuměním promýšlí otázky současného vyučování. 6) Student umí rozlišit konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání. 7) Student umí na konkrétních příkladech vysvětlit základní principy některých současných přístupů ke vzdělávání.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (11.09.2023)

Pedagogika jako věda, výchova a vzdělávání:
1) Vyučování a jeho základní kategorie: žák a učitel, cíl a obsah
2) Vyučování a jeho základní kategorie: organizační formy a metody výuky
3) Vyučování a jeho základní kategorie: motivace, hodnocení, evaluace, reflexe.
4) Historické pojetí vyučování: J. A. Komenský, J. Dewey, pedocentrismus.
5) Činitelé působící na formování člověka: Výchovný optimismus a výchovný pesimismus.
6) Současné a perspektivní otázky vyučování: Strategie 2030+, Delorsovy pilíře.

Přístupy ke vzdělávání:
1) Konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání.
2) Alternativní školy (Montessori, Waldorfská škola, Daltonský plán)
3) České školství v mezinárodním srovnání: inspirace ze zahraničí
4) Vybrané aktuální přístupy k vyučování: činnostní a zkušenostní učení, centra aktivit, problémové učení, svoboda ve vyučování, kooperativní a badatelská výuka, kritické myšlení, sebereflexe a sebepojetí žáka,
5) Implementace průřezových témat do výuky
6) Projektová metoda výuky

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (22.09.2023)

PODMÍNKY PRO SPLNĚNÍ PŘEDMĚTU:

1.Aktivní účast během výuky.

2. Úspěšné absolvování zápočtového testu. Test si budete moct napsat v posledních dvou přednáškách - termíny budou upřesněny.

V případě dotazů se prosím ptejte přímo na přednášce nebo využijte aktuální kontakt na vyučující: karolina.buresova@htf.cuni.cz



Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (22.09.2023)

PODMÍNKY PRO SPLNĚNÍ PŘEDMĚTU:

1.Aktivní účast během výuky.

2.Úspěšné absolvování zápočtového testu. Test si budete moct napsat v posledních dvou přednáškách - termíny budou upřesněny.

V případě dotazů se prosím ptejte přímo na přednášce nebo využijte aktuální kontakt na vyučující: karolina.buresova@htf.cuni.cz

Literatura
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (17.10.2022)

Povinná literatura:
Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012, s. 79-94, 95 - 122, 141-158, 13-30. ISBN 978-80-262-0052-9.
Dvořáková, M, Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R.: Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015, s. 13-38, 115-124. ISBN 978-80-247-5039-2.
Vališová, A., Kasíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011, s. 185-187, 445-453, 15-26, 225-240 a 143-151. ISBN 978-80-247-3357-9.

Doporučená literatura:
Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z.: Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-083-9.
Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 80-7178-681-0.
Pasch, M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7367-054-2

Kalhous, Z. : Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

Průcha,J. :Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002.ISBN 80-7367-047-X.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK