PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická sebereflexe - L0621
Anglický název: Pedagogical Self-reflection
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 2/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: zimní:neomezen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg logolink projektu ThDr. Kateřina Patová
Anotace
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Kurz navazuje jako nedílná součást kurzu Individuální pedagogická praxe studentů učitelství. Stěžejním cílem kurzu je podpora a rozvoj studentova pojetí výuky na počátku a v průběhu individuální pedagogické praxe, rozvoj reflexe a sebereflexe v návaznosti na individuální pedagogické zkušenosti studenta s reálnou výukou na základní a střední škole a především podpora studentova sebepojetí a sebedůvěry v roli učitele. Podstatou semináře jsou skupinové rozhovory a diskuse vybraných témat a situací v seminární skupině a zároveň individuální konzultace studentů k tématům, které vnímají studenti na základě vlastní pedagogické zkušenosti jako profesně podnětné a potřebné. Kurz je zároveň zaměřen na reflexi problémových situací, které studenti zažívají v průběhu individuální pedagogické praxe, jedná se např. o téma-strategie řízení třídy, řešení problémových výchovných situací, práce s pravidly chování žáků, výběr vhodných metod a forem výuky ve škole. Studenti mají k dispozici evaluační nástroj k sebehodnocení a průběžně tak reflektují svoji pedagogickou činnost s oporou o Evaluační nástroj pro hodnocení a sebehodnocení studenta na individuální pedagogické praxi.
Sylabus
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

1. Seznámení se s koncepcí, cíli a průběhem Individuální pedagogické praxe.
2. Diskuse k vlastnímu pojetí výuky ve škole, k očekávání v roli začínajícího učitele, k vyjasňování nároků učitelské profese. Esej - Já budoucí učitel.
3. Reflektivní postupy a techniky, skupinová reflexe, sebereflexe. Seznámení se s evaluačním nástrojem pro hodnocení a sebehodnocení studenta na individuální pedagogické praxi.
4. Analýza pedagogických a výukových situací ve škole. Zamýšlení se a návrhy řešení autentických situací ve výuce.
5. Reflexe rozvoje a posunu studenta na počátku, v průběhu a v závěru Individuální pedagogické praxe ve škole.
6. Závěrečná skupinová a individuální reflexe a sebereflexe pedagogické zkušenosti. Práce s evaluačním nástrojem pro hodnocení a sebehodnocení studenta na individuální pedagogické praxi.

Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.
logolink:
https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Deskriptory
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Výuka kurzu bude probíhat ve dvou formách:
1) Jako prezenční či distanční praktická individuální výuka studenta v prostředí ZŠ či SŠ termínech dohodnutých se studenty na začátku semestru v čase výuky dle rozvrhu..
2) v On-line formě v prostředí MS Teams jako reflexe této praxe v termínech dohodnutých se studenty na začátku semestru.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

1. Student zpracuje esej na téma Já - budoucí učitel.
2. Student zpracuje návrh alespoň 2 pedagogických situací z vlastní výuky na individuální pedagogické praxi, které budou následně diskutovány a případně analyzovány v seminární skupině.
3. Zpracování sebereflexe vlastní praxe na základě Evaluačního nástroje.
4. Zápočet je studentům udělen za aktivní účast a přístup na 4 seminářích - workshopech dle zadání vyučujícího.

Literatura
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Povinná:
FENSTENMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
Janík, T. (2009) Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido
Janík, T. a kol (2009) Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido
Korthagen, F. a kol (2011) Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů, Brno:Paido
Doporučená:
Janík, T. (2005) Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido
Píšová M. (2005). Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice. Fakulta humanitních studií
SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5
TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z:
HORSKÁ, V.Koučování ve školní praxi, Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8.
Studijní opora:
Elektronický materiál-Evaluační nástroj pro hodnocení a sebehodnocení studenta na individuální pedagogické praxi.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK