PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Individuální pedagogická praxe - Tandemová výuka - L0620
Anglický název: Individual Practical Pedagogy - Tandem Teaching
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neomezen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg logolink projektu ThDr. Kateřina Patová
Anotace
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (10.10.2020)
Pedagogická praxe je realizována ve spolupráci studenta učitelství se zkušeným učitelem. V rámci samotné praxe bude realizována tandemová výuka studentů a zkušených učitelů ze spolupracujících škol. Tandemová (či párová) výuka je proces, při kterém 2 učitelé sdílí odpovědnost za plánování, realizaci a evaluaci výuky – v kontextu praxe studentů se jedná o spolupráci zkušeného učitele a studenta učitelství. Stěžejní aktivitou studentů je jak pozorování vyučovacího procesu – hospitace, tak výuka na vybrané škole v tandemu s učitelem, případně i se spolužákem. Další významnou aktivitou jsou společné pedagogicko-psychologické a didaktické rozbory pozorovaných jevů s významnou oporou o znalosti z pedagogiky, psychologie a zejména didaktiky. Součástí pozorování a rozborů je vedení studentů k sebepojetí, sebereflexi a systematickému sebehodnocení ve vztahu k učitelské profesi. Studenti vedou pečlivé zápisy svých pozorování v pedagogickém deníku. Záznamy z pozorování a další úlohy, jež se váží k předmětu zakládají do pedagogického deníku či studentského pedagogického portfolia. Kurz podporuje kultivaci osobitého pojetí výuky, které je teoreticky podložené a argumentované (student dovede srozumitelně vysvětlit a zdůvodnit své pojetí práce - proč věci dělá určitým způsobem, jaké si klade cíle, z jakých teoretických zdrojů a zkušeností vlastních i kolegů vychází apod.). Součástí pedagogické praxe ve variantě tandemové výuky je nejen společná realizace výuky studenta s učitelem a spolužákem. Velmi důležitá je také společná příprava a vyhodnocování a reflexe výuky. Při této evaluaci výuky probíhá obousměrná zpětná vazba – provázející učitel dává zpětnou vazbu studentovi učitelství, student dává zpětnou vazbu učiteli. V nové variantě Individuální pedagogické praxe bude posílena hodinová dotace společné tandemové výuky studentů se zkušenými učiteli ze spolupracujících škol a posílena reflexe tandemové výuky s využitím nástroje pro hodnocení a sebehodnocení studenta na praxi. V kurzu budou studenti seznámeni s filozofií tandemové výuky a také s podstatou práce s nástrojem pro hodnocení a sebehodnocení studenta.
Sylabus
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Tandemová výuka - koncepce, přednosti, předcházení limitům a chybám
Hospitace v hodinách zkušeného fakultního učitele
Případné hospitace v hodinách druhého praktikanta
Vlastní výuka studenta ve spolupráci se zkušeným učitelem, případně druhým praktikantem
Záznamy reflexí a sebereflexí výuky do pedagogického deníku či portfolia studenta
Analýza vlastních výstupů a hospitovaných hodin s fakultním učitelem a dalším praktikantem
Reflexe výuky dalšího praktikanta
Práce s pedagogickým deníkem, s profesním portfoliem
Součástí seminářů a pedagogických rozborů mohou být diskuse na následující témata:
o Učitel, učitelská profese, sebereflexe studentů, sebeuvědomění a sebepojetí posluchačů vzhledem k nárokům učitelské profese.
o Osobnost žáka, perspektivy jejího rozvoje, charakteristika žáka.
o Strategie řízení třídy, řešení problémových výchovných situací, práce s pravidly chování žáků.
o Hospitace, rozbory, besedy, diskuse, vlastní výuka studenta.
o Technika plánování učitelské přípravy, příprava a plán hodiny.
o Projektování na různých úrovních práce učitele.
o Hodnocení žáka.
o Škola jako sociální skupina s výrazným vzdělávacím programem a pozitivním komunikativním prostředím

Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.
logolink:
https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Deskriptory
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Výuka kurzu bude probíhat ve dvou formách:
1) Jako prezenční či distanční praktická individuální a tandemová výuka studenta v prostředí ZŠ či SŠ.
2) v On-line formě v prostředí MS Teams jako reflexe této praxe v termínech dohodnutých se studenty na začátku semestru.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Splnění požadovaného počtu hodin vlastní výuky a reflexe a všech zadání od spolupracujícího učitele v tandemu a VŠ pedagoga.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Předložení časového plánu realizace individuální pedagogické praxe ve variantě tandemové výuky VŠ pedagogovi.
Realizace 5 - 8hodin individuálních hospitací (náslechů), 5 hodin individuální výuky studenta a 10 hodin tandemové výuky se zkušeným učitelem na vybrané škole, pod vedením tohoto učitele.
Zpracování reflexí a sebereflexí všech náslechů a vlastních vyučovacích hodin v tandemu se zkušeným učitelem do deníku či portfolia.
Zpracování a odevzdání eseje na téma Já učitel.
Realizace elektronického kurzu v moodle s názvem Proškolení studentů před pedagogickými praxemi
Předložení Pedagogického deníku či Pedagogického portfolia a reflexe ve skupině studentů v závěrečném reflektivním semináři.
Zpracování a odevzdání evaluačního nástroje pro hodnocení a sebehodnocení studenta na individuální pedagogické praxi.

Literatura
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Povinná:
FENSTENMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
Hrabal, V., Pavelková I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2009.
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
Švec, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno: PF MU, 1996. ISBN 80-210-1365-6.
Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998
Kalhous, Z., Z. Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2001
Doporučená:
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednost učitele. Praha : Portál 1996
Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál 1998
Carl Hendrick, Robin Macpherson: Co funguje ve třídě?: Most mezi výzkumem a praxí. Edukační laboratoř. (2019)
Paul Ginnis: Efektivní výukové nástroje pro učitele. Edukační laboratoř. (2017)
Dylan Wiliam, Siobbhán Leahy: Zavádění formativního hodnocení. Edukační laboratoř
Rámcové a školní vzdělávací programy
Časopisy Pedagogika, Moderní vyučování, Učitelské listy a Učitelské noviny.
Elektronické zdroje:




HLAVÁČOVÁ, A. a DŘÍMALOVÁ, O. PÁROVÁ (TANDEMOVÁ) VÝUKA In: Základní škola a mateřská škola Hranice, Šromotovo, příspěvková organizace [online]. 7.4.2016 [cit. 5.10.2017]. Dostupné z: <>.
ŘÍHOVÁ, Barbora. Výuka v tandemu má přínos pro děti i učitele In: EDUin Informační centrum o vzdělávání [online]. 15.6.2014 [cit. 5.10.2017]. Dostupné z: />.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK