PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Existenciální témata současnosti - L0509
Anglický název: Contemporary Existential Themes
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence: critical thinking
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (11.01.2023)
Kurz tematizuje zvolené významné problémy současné lidské existence a společnosti. Zvažovány jsou pohledy nedávných či současných autorů anglosaské i kontinentální (zejména existenciálně orientované) filosofické tradice (jedním z cílů kurzu je sledovat možnosti dialogu mezi těmito tradicemi filosofického myšlení). Důraz je rovněž kladen na rozvoj filosofických schopností účastníků kurzu. Konkrétně se jedná zejména o schopnost interpretace (porozumění rozmanitým perspektivám a textům, vstřícná i kritická analýza), argumentace (formulace vlastních argumentů a porozumění argumentům druhých) a komunikace (strukturované ústní a písemné představení vlastního myšlení).
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (12.01.2024)

ÚVOD

1. Organizace kurzu a existenciální otázky současnosti

SEXUALITA A GENDER

2. Jaká morální pravidla by měli lidé dodržovat ve svém sexuálním životě?

3. V čem a jak by se mělo vyvíjet naše nakládání s genderovou identitou?

ZAČÁTEK A KONEC LIDSKÉ EXISTENCE

4. Je správné, že je povolena interrupce? Za jakých okolností a proč je morální interrupci podstoupit?

5. Co je dobrá smrt? Měla by být povolena eutanazie?

JEDINEC A VEŘEJNÝ ŽIVOT

6. Jak by měly být nastaveny hranice svobody slova? Co bychom měli mít právo sdělovat a co ne?

7. Měly by být pro migranty hranice národních států výrazně otevřenější než nyní?

VZTAH K BUDOUCNOSTI

8. Co nám přináší či může přinést a co nám naopak bere či může vzít to, že trávíme svůj čas ve virtuálním prostředí?

9.  Jak bychom měli řešit změnu klimatu? Jak bychom se měli chovat k životnímu prostředí?

10. Jaká rizika nejvíce ohrožují budoucnost lidstva? Jak bychom jim měli čelit?

VYPRÁVĚNÍ A LIDSKÁ MYSL

11. Čemu a proč mají lidé sklon věřit a proč někdy věří tomu, co prokazatelně není pravda?

12. Jaká vyprávění nám pomáhají správně jednat a žít?

ZÁVĚR KURZU

13. Vypracování osnovy argumentačního eseje

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (12.01.2024)

Napsání osnovy argumentačního eseje soustředěného na jedno z témat probíraných v rámci kurzu.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (12.01.2024)

Napsání osnovy argumentačního eseje soustředěného na jedno z témat probíraných v rámci kurzu.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (12.01.2024)

Ukázky k jednotlivým tématům budou účastníkům průběžně poskytovány vyučujícím.

V souvislosti s jednotlivými problémy budeme mj. tematizovat vybrané pasáže z těchto textů:

SEXUALITA A GENDER

Jaká morální pravidla by měli lidé dodržovat ve svém sexuálním životě?

- Foucault, Michel. Dějiny sexuality. II, Užívání slastí. V Praze: Herrmann & synové, 2003.

- Nagel, Thomas. Sexual Perversion. In The Journal of Philosophy, Vol. 66, No. 1 (Jan. 16, 1969), pp. 5-17 (13 pages).

- Sartre, Jean-Paul. Bytí a nicota: pokus o fenomenologickou ontologii. Praha: OIKOYMENH, 2018.

V čem a jak by se mělo vyvíjet naše nakládání s genderovou identitou?

- Beauvoir, Simone de. Druhé pohlaví. Praha: Orbis, 1967.

- Butler, Judith. Trampoty s rodom: feminizmus a podrývanie identity. Bratislava: Záujmové združenie žien Aspekt, 2014.

ZAČÁTEK A KONEC LIDSKÉ EXISTENCE

Je správné, že je povolena interrupce? Za jakých okolností a proč je morální interrupci podstoupit?

Harris, John. Holm, Søren. Abortion. In The Oxford Handbook of Practical Ethics. Ed. Hugh LaFollette. Oxford: Oxford University Press, 2005.

- Marquis, Don. An Argument that Abortion is Wrong. In Ethics in Practice: An Anthology. Ed. Hugh LaFollette. Wiley-Blackwell, 2014

- Thomson, Judith Jarvis. A Defense of Abortion. In Ethics in Practice: An Anthology. Ed. Hugh LaFollette. Wiley-Blackwell, 2014.

- Warren, Mary Anne. On the Moral and Legal Status of Abortion. In Ethics in Practice: An Anthology. Ed. Hugh LaFollette, Wiley-Blackwell, 2014

Co je dobrá smrt? Měla by být povolena eutanazie?

- Černý, David. Eutanazie a dobrý život. Praha: Filosofia, 2021

- Dworkin, Ronald et al. Assisted suicide: The philosophers' brief. In New York Review of Books, volume 44, Issue 5, p. 41-47, 1997.

- Heidegger, Martin. Bytí a čas. Praha: OIKOYMENH, 2018.

- Hříbek, Tomáš. Obrana asistované smrti. Praha: Academia, 2021.

- Velleman, J. David. Against the Right to Die. In Ethics in Practice: An Anthology. Ed. Hugh LaFollette, Wiley-Blackwell, 2014.

JEDINEC A VEŘEJNÝ ŽIVOT

Jak by měly být nastaveny hranice svobody slova? Co bychom měli mít právo sdělovat a co ne?

- Altman, Andrew. Speech Codes and Expressive Harm. In Ethics in Practice: An Anthology. Ed. Hugh LaFollette, Wiley-Blackwell, 2014.

- Arthur, John. Sticks and Stones. In Ethics in Practice: An Anthology. Ed. Hugh LaFollette, Wiley-Blackwell, 2014.

- Mill, John Stuart. O svobodě myšlení a slova. Praha: Institute H21, 2020

Měly by být pro migranty hranice národních států výrazně otevřenější než nyní?

- Arendt, Hannah. We Refugees. In International Refugee Law. New York: Routledge, 2010.

- Goodin, Robert. If People Were Money. In Barry and Goodin, Free Movement, 2013, pp. 6-19.

- Kukathas, Chandran. Immigration. In The Oxford handbook of practical ethics, ed. Hugh LaFollette, Oxford: Oxford University Press, 2005.

VZTAH K PŘÍRODĚ A K BUDOUCNOSTI

Co nám přináší či může přinést a co nám naopak bere či může vzít to, že trávíme svůj čas ve virtuálním prostředí?

- Nozick, Robert. Anarchie, stát a utopie. Praha: Academia, 2015.

- Weijers, Dan. Nozick’s experience machine is dead, long live the experience machine! Philosophical Psychology, 2014. Vol. 27, No. 4, 513–535.

Jak bychom měli řešit změnu klimatu? Jak bychom se měli chovat k životnímu prostředí?

- Gardiner, Stephen M. A Perfect Moral Storm: Climate Change, Intergenerational Ethics, and the Problem of Moral Corruption. In Ethics in Practice: An Anthology. Hugh LaFollette (ed.) Edition: Wiley-Blackwell, 2014, p. 620-630.

- Hardin, Garrett. „The Tragedy of the Commons“. Science, Dec. 13, 1968, New Series, Vol. 162, No. 3859 (Dec. 13, 1968), pp. 1243-1248.

- Hourdequin, Marion. Climate, Collective Action and Individual Ethical Obligations. In Environmental Values 19 (2010): 443–464.

- Johnson, Baylor. „Ethical Obligations in a Tragedy of the Commons“. In Environmental Values, Vol. 12, No. 3 (August 2003), pp. 271-287.

- Johnson, Baylor. „The Possibility of a Joint Communiqué: My Response to Hourdequin“. In Environmental Values, 20 (2011), pp. 147–156.

Jaká rizika nejvíce ohrožují budoucnost lidstva? Jak bychom jim měli čelit?

Bostrom, Nick. Existential Risk Prevention as Global Priority. Global policy, 2013, Vol.4 (1), p.15-31.

Ord, Toby. Nad propastí: existenční riziko a budoucnost lidstva. Praha: Argo, 2022.

VYPRÁVĚNÍ A LIDSKÁ MYSL

Čemu a proč mají lidé sklon věřit a proč někdy věří tomu, co prokazatelně není pravda?

- Arendt, Hannah. Původ totalitarismu I-III. Praha: OIKOYMENH, 2013.

Hagemeister, Michael. The Protocols of the Elders of Zion: Between History and Fiction. New German Critique, 103 (2008) 83-95.

Jaká vyprávění nám pomáhají správně jednat a žít?

Kafka, Franz. Zámek. Praha: Nakladatelství Franze Kafky, 1997.

Král, Matěj. Hranice poznání, hranice vyloučení. In Myšlení hranice - hranice myšlení : k životnímu jubileu Miroslava Petříčka. Petr Prášek, Alena Roreitnerová (ed.). Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK