PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do náboženské pedagogiky a inkluzivního vzdělávání - L0435
Anglický název: Introduction to Religous Pegagogy and Inclusive Education
Zajišťuje: HTF - Katedra praktické teologie, ekumenismu a mezilidské komunikace (28-03)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Počet nekontaktních hodin: 10 [hodiny/semestr]
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (08.02.2021)
Kurz představuje obor náboženská pedagogika, který má u nás specifické postavení oproti jiným státům Evropy. Zabývá se možnostmi teologických témat jako učiva v nepovinném předmětu „náboženská výchova“ i v rámci ostatních vzdělávacích oblastí českého kurikula. Cílem kurzu je, aby budoucí faráři/učitelé byli schopni reagovat na konkrétní nabídku/poptávku školy a uměli výuku připravit na míru účastníkům i konkrétním tématům. Budou ukázány některé metody i modelové lekce, které mají nadnáboženský přesah. Záměrem je také otevřít složitá témata pronásledování křesťanů, konflikty mezi křesťany, holocaust, téma křesťanského a islámského extremismu a postmoderního náboženského synkretismu. V případě přechodu na distanční výuku bude předmět vyučován formou přímé online výuky pomocí nástroje MS Teams v čase určeném rozvrhem fakulty. Odkaz obdržíte na svůj e-mail.
Sylabus
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (05.04.2018)

Náboženská pedagogika a její místo v rámci praktické teologie i pedagogiky. Výuka náboženství a náboženských témat na školách, křesťanství v dialogu s jinými náboženstvími a světonázory. Pomůcky pro výuku náboženství (učebnice, knížky, hry, filmy, youtube). Náboženská pedagogika a teologie dětí. Výuka náboženství CČSH, školní osnovy CČSH a ekumenická výuka. Inkluzivní vzdělávání jako mezináboženské vzdělávání a přínos metod kritického myšlení RWCT. Složitá témata církevní historie i současnosti: pronásledování křesťanů, konflikty mezi křesťany, holocaust, křesťanský a islámský extremismus, postmoderní náboženský synkretismus. Úvod do didaktiky symbolů (praktické ukázky didaktiky Raihnera Oberthüra a „Božího kufru“ od Angely Kunze-Beiküfner) i možnosti převedení metod podle potřeb učitele („Islámský kufr“, „Židovský kufr“, „Kufr mezináboženského dialogu“).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (05.04.2018)

Student představí jeden scénář lekce na inkluzivní vzdělávání.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (28.01.2022)

Způsob distanční kontroly studia: prezentace zápočtové práce (scénář lekce) na platformě zoom nebo MS Teams.

Literatura
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (16.04.2018)
Povinná literatura:
BRAVENÁ, Noemi. Die Bibel als literarisches Schriftdenkmal - Anregungen zum integrativen Kindererziehung an der Grundschule. In Jahrbuch für konstruktivistische Religionsdidaktik, Lusa Verlag - v tisku.

BRAVENÁ, Noemi. Dítě teologem. Nábožensko-pedagogická reflexe dětského prožívání transcendence. In Mireia

Ryšková, Mlada Mikulcová. Myšlení o transcedenci. Praha: Mervart, 2013. s. 199-220. ISBN 978-80-7465-088-8.

LIGUŠ, Ján a kol. Náboženská výchova a výuka: sborník. Brno: L. Marek, 2005. 172 s. ISBN 80-86263-59-2.

MUCHOVÁ, Ludmila. Úvod do náboženské pedagogiky. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1994. 246 s.

Doporučená literatura:
BRAVENÁ, Noemi. Philosophizing and theologizing with, for and of children as a way to integrated development of

child’s transcending in the post communist society and its place in the reform efforts in Czech educational way of turning

to child. In Gerhard Büttner, Petra Freudenberger-Lötz (eds.) Beiträge zur Kinder- und Jugendtheologie: Children’s

voices. Theological, philosophical and spiritual perspectives. sv. 32. Kassel: Kassel University Press, 2015. 167 s., s. 65-85. ISBN 978-3-86219-922-8.

HILGER, Georg a Werner H. RITTER. Religionsdidaktik Grundschule: Handbuch für die Praxis des evangelischen und katholischen Religionsunterrichts. München: Kösel, 2006. ISBN 3-7668-3913-6.

HORSKÝ, Rudolf: Úvod do katechetiky. (skripta) Praha: Husova ČS v Praze, 1955, 177 s.

MUCHOVÁ, Ludmila. Cesty k hlubšímu lidství - Didaktika náboženství v České republice pro 21. století. České Budějovice: Petrinum, 2017. ISBN: 978-80-87900-05-5.

MUCHOVÁ, Ludmila. Vyslovit nevyslovitelné: didaktika uvádění do světa symbolů. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2005. ISBN 80-7325-075-6.

OBERTHÜR; Rainer. Obrazy života - život v obrazech: 88 obrazových karet a 44 didaktických her. České Budějovice: Petrinum, 2014.

ISBN 978-80-87900-01-7

RUTRLE, Otto. Cesta k dítěti: Přednášky z kurzu pro učitele nedělních škol. II. díl. Praha: Ústředí nedělních škol církve československé v Praze, 1950. Edice duchovní péče o děti církve československé.

RUTRLE, Otto. Cesta k dítěti: Přednášky z kurzu pro učitele nedělních škol. 2. vydání. Praha: Ústředí nedělních škol církve československé v Praze, 1947. Edice duchovní péče o děti církve československé.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK