PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Etika pro sociální práci - L0330
Anglický název: Ethics for Social Work
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Další informace: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a174e23ae592f4044bdd255143632adf5%40thread.tacv2/conversations?groupId=13274ef0-0127-4f04-841f-b61f74906c95&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Je záměnnost pro: L0644, LPED93
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (04.01.2022)
Povinně volitelný předmět Etika pro sociální práci slouží k získání prohlubujících znalostí a dovedností z oblasti etiky a etických dilemat, s nimiž je možné se setkat v široké oblasti pomáhajících profesí – předmět je zaměřen na rozvinutí postojových kvalit v oblasti etiky pro budoucí vychovatele, učitele, pracovníky v sociálních službách, sociální pracovníky apod. / The elective course Ethics for Social Work serves to acquire in-depth knowledge and skills in the field ethics and ethical dilemmas that can be encountered in a wide range of helping professions - the course is focused on developing attitudes in the field of ethics for future educators, teachers, social workers, social workers, etc.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (04.01.2022)

Základní pojmy: etika, etiketa, morálka. Základní etické koncepce. Základy profesní etiky. Lidská práva a jejich role v profesní etice. Etická dilemata v pomáhajících profesích.

Basic terms: ethics, etiquette, morality. Basic ethical concepts. Basics of professional ethics. Human rights and their role in professional ethics. Ethical dilemmas in helping professions.

Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (04.01.2022)

Cílem předmětu je pomoci budoucím pracovníkům v pomáhajících profesích (vychovatelům, učitelům, asistentům pedagoga, sociálním pedagogům, sociálním pracovníkům, pracovníkům v sociálních službách a pod.) porozumět etice, profesní etice, vnímat etická dilemata v rámci profese a řešit je na základě vlastní svobodné a rozumné reflexe, s úctou k lidské důstojnosti, v souladu s ideou lidských práv, ideou právnosti a hodnot rozvíjených v demokratické a právní společnosti.

The aim of the course is to help future workers in helping professions (educators, teachers, teaching assistants, social educators, social workers, social workers, etc.) to understand ethics, professional ethics, perceive ethical dilemmas within the profession and solve them on the basis of their own free and sensible reflection, with respect for human dignity, in accordance with the idea of human rights, the idea of legality and the values developed in a democratic and legal society.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (04.01.2022)

Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou, zápočet získává student za referát v hodině, případně za písemnou práci v rozsahu 3-5 normostran (téma dle sylabu, případně domluvy s vyučujícím), zkouška proběhne formou písemného testu - test proběhne v on-line prostředí v univerzitním systému Moodle.

The course ends with credit and an exam, the student receives credit for a paper or presentation in class, or for a written work in the range of 3-5 standard pages (topic according to the syllabus, or agreement with the teacher), the exam is in the form of a written test - test takes place in an online environment of Moodle system.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (04.01.2022)

V případě, že je nařízena distanční výuka, pak probíhá výuka v reálném čase dle rozvrhu on-line v MS Teams, kde k dispozici všechny nahrané výukové materiály. Na základě přednášek si studující vybere téma, zpracuje esej případně referát, který přednese při jedné z hodin naplánované výuky (tj. pokud nepřednese referát, odevzdává písemnou práci v rozsahu 3-5 normostran vyučující na e-mail, nejpozději 15 dnů před koncem zkouškového období). Písemná práce nebo referát je podmínkou zápočtu, zkouška probíhá formou testu v on-line prostředí univerzitního systému Moodle.

If distance teaching is ordered, then teaching takes place in real-time according to the online schedule in MS Teams, where all recorded teaching materials are available. Based on the lectures, the student chooses a topic, prepares an essay or paper, which he/she will present during one of the scheduled lessons (ie if he/she does not present a paper, submits a written work in the range of 3-5 standard pages of the teacher by e-mail, no later than 15 days before the end of the exam period). Written work or paper is a condition of the credit, the exam takes the form of a test in the online environment of the university system Moodle.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (17.01.2024)

Povinná a doporučená literatura - výběr jedné publikace z následujícího odkazu: / Mandatory and recommended - selection from one of the following publications:
https://www.citacepro.com/slozka/I09zxdbO a https://www.citacepro.com/slozka/bRjMUyBf

Případně výběr z následujícího přehledu:

SVOBODOVÁ, Zuzana, BLAŠČÍKOVÁ, Andrea, 2023. Být, poznat a milovat. Augustinovský dialog. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-5622-9.

SVOBODOVÁ, Zuzana, 2022. Svoboda z dialogu: Dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy. 1. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky. ISBN 978-80-88018-48-3.

SVOBODOVÁ, Zuzana, 2022. O cestách z fenoménu ohrožení. In: HOGENOVÁ, Anna. K fenoménu ohrožení. 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, s. 183-189. ISBN 978-80-7603-338-2. Dostupné také z: https://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2022/07/11/k-fenomenu-ohrozeni/

SVOBODOVÁ, Zuzana, 2022. Jak se výchova (ne)může podílet na utváření charakteru. In: Hábl, Jan (et al.) Morální charakter jako pedagogický problém. Univerzita Hradec Králové: GAUDEAMUS. ISBN 978-80-7435-853, s. 45–54.

SVOBODOVÁ, Zuzana, 2020. Paideia – výchova k úctě. In Květoňová, L., Němec Z., Pelcová N., Zicha Z. (eds.) Lze vychovávat k úctě a sebeúctě? Studia didactica II. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, s. 61–73. ISBN 978-80-7603-185-2. (Dostupné též jako e-book přes databázi EBSCO)

SVOBODOVÁ, Zuzana, ed., 2011. K etické výchově. Praha: Karez, 97 s. ISBN 978-80-905117-0-5.

SVOBODOVÁ, Zuzana, 2005. Nelhostejnost: črty k (ne)náboženské výchově. 1. Praha: Malvern. ISBN 80-867-0207-3.

MILFAIT, René a Zuzana SVOBODOVÁ, 2017. Vývoj a stav etického vzdělávání a teologickoetická reiterace lidských práv: Příspěvek k etickému a lidskoprávnímu vzdělávání a k interkulturnímu porozumění hodnotám. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 167 s. ISBN 978-80-88018-11-7.

SOUSEDÍK, Stanislav, 2010. Svoboda a lidská práva: jejich přirozenoprávní základ : esej. Praha: Vyšehrad, 131 s. ISBN 9788074290367.

LÉVINAS, Emmanuel, 1994. Etika a nekonečno. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 197 s. ISBN 8085241676.

ARISTOTELÉS, 2005. Magna moralia. Praha: Petr Rezek, 178 s. ISBN 8086027228.

ARISTOTELÉS, 2009. Politika. 3. vyd. Praha: Rezek, 323 s. ISBN 9788086027302.

 

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (04.01.2022)

přednáška, prezentace, dialog, práce s textem / lecture, presentation, dialogue, work with text

V případně pandemické situace je předmět vyučován v čase plánovaných přednášek on-line přes MS Teams: / In a pandemic situation, the subject is taught at the time of the planned lectures online via MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a174e23ae592f4044bdd255143632adf5%40thread.tacv2/conversations?groupId=13274ef0-0127-4f04-841f-b61f74906c95&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Webové stránky s aktualizovanými informacemi k předmětu naleznete na: / Websites with updated course information can be found at:

https://docs.google.com/document/d/1uP3aw3-yR4ikOdGS_CHvx7Jfvi0FOcNg_KozUxwXlTA/edit?usp=sharing

Moodle pro předmět: / Moodle for subject:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9705

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK