PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychopatologie dospělého věku - L0325
Anglický název: Psychopathology in Adults
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. RNDr. Marie Vágnerová, CSc.
Vyučující: prof. PhDr. RNDr. Marie Vágnerová, CSc.
Anotace
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (23.02.2018)
Cílem kurzu je seznámit posluchače s psychickým zvládáním jednotlivých onemocnění či zdravotních postižení a s jejich důsledky pro život takových lidí. Jednotlivé somatické choroby mají jak obecnou, tak specifickou psychickou složku, která závisí na různých faktorech. Jejich porozumění přispěje k lepšímu přístupu k takovým lidem. Rovněž různá zdravotní postižení trvalejšího rázu vyžadují pochopení jejich základních rysů, které je nezbytné pro adekvátní přístup k takovým lidem.
Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. RNDr. Marie Vágnerová, CSc. (14.01.2020)

1. Poruchy jednotlivých psychických funkcí: Poruchy vědomí, pozornosti, vnímání, myšlení, paměti, emocí, poruchy jednání, motivace a vůle, poruchy osobnosti.

2. Demence. Klinické projevy demence, typy demencí, průběh demence, možnosti terapie.

3. Schizofrenie. Výskyt a příčiny vzniku, klinické projevy schizofrenie, typy schizofrenie, vznik onemocnění, jeho průběh a prognóza, sociální význam schizofrenie, možnosti léčby.

4. Afektivní poruchy. Výskyt a příčiny vzniku. Klinické projevy afektivních poruch. Vznik onemocnění, jeho průběh a prognóza. Možnosti léčby.

5. Úzkostné poruchy. Výskyt a příčiny vzniku, klinické projevy úzkostných poruch. Možnosti léčby.

6. Obsedantně kompulzivní porucha, její vznik a průběh, možnosti léčby.

7. Posttraumatické poruchy. Výskyt a příčina vzniku, klinické projevy. Možnosti léčby a resocializace.

8. Disociativně-konverzní poruchy. Výskyt a příčiny vzniku, klinické projevy. Možnosti léčby.

9. Somatoformní poruchy. Výskyt a příčiny vzniku, klinické projevy. Možnosti léčby.

10. Suicidální syndrom. Příčiny sebevražedného jednání, psychologická charakteristika sebevražedného jednání, možnosti pomoci a prevence.

11. Poruchy osobnosti. Výskyt a příčiny vzniku, klinické projevy, typy poruch osobnosti. Možnosti léčby a resocializace.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. RNDr. Marie Vágnerová, CSc. (14.01.2020)

Splnění zápočtové povinnosti a 50% docházka.

Případová studie člověka s psychickými problémy či poruchou

Údaje získané rozhovorem a pozorováním

  • Základní charakteristika: věk, pohlaví a způsob života.
  • Osobní anamnéza: kde tento člověk žil od dětství, včetně mezníků, které byly v jeho životě důležité, resp. on si myslí, že byly důležité, zejména ve vztahu k jeho psychickým potížím.
  • Charakteristika psychických potíží, resp. poruchy: popis problémů a jejich dopadu na život daného jedince, co jej nejvíc zatěžovalo v minulosti.
  • Vývoj psychických problémů: jejich vznik a rozvoj, kdy se objevily a jak se projevovaly. Kdy si začal uvědomovat, že jde o chorobný, resp. nestandardní projev. Zda se někde léčil a jak léčba probíhala.
  • Současný stav: co je pro klienta aktuálně nejvíc tíživé, jak se psychické problémy zvládl, resp. zvládá, co mu pomáhá nebo si myslí, že by mu mohlo pomoci. V čem ho jeho psychické problémy poškodily nejvíc. Získal jejich prostřednictvím i nějakou pozitivní zkušenost?
  • Nejhorší zážitek z celého života dle klientova názoru, co on sám považuje za nejhorší.
  • Nejlepší zážitek z celého života, co klient považuje za nejlepší zážitek.
  • Na co se nejvíc těší: může si vybrat cokoli z bližší i vzdálenější budoucnosti.
  • Čeho se nejvíce bojí? opět si může vybrat cokoli, co on sám bude považovat za významné.
  • Jeho největší 3 přání, co by opravdu chtěl, bez ohledu na to, zda je to reálně možné nebo ne.
  • Záliby: co klienta baví a co dělá rád, zda měl před vypuknutím psychických problémů jiné zájmy než nyní.
  • Jak se jeho psychické problémy dotkly vztahů s ostatními lidmi.
  • Zda a jak jeho psychické problémy ovlivnily jeho profesní kariéru či studium. U seniorů se lze zeptat spíš na to, zda nějak ovlivnily jejich soběstačnost.
  • Závěr: Co si klient myslí, že by mohlo pomoci lidem, kteří trpí stejnými potížemi.

Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. RNDr. Marie Vágnerová, CSc. (14.01.2020)
Povinná:
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 815 s. ISBN 978-80-262-0696-5.

Doporučená:
Svoboda, M., Češková, E., Kučerová, H. (2006): Psychopatologie a psychiatrie. Praha, Portál.

Praško, J. (2005): Úzkostné poruchy. Praha, Portál.

Praško, J. (2003): Poruchy osobnosti. Praha, Portál.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK