PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie II. - L0324
Anglický název: Development Psychology II
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: L0303
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (02.01.2022)
Cílem kurzu je seznámit posluchače s průběhem psychického vývoje v jednotlivých fázích života, s jejich specifiky a důsledky, které budou muset zohledňovat při práci s jedinci této věkové kategorie. Znalost vývojové psychologie je potřebná i pro porozumění problémů, které v určité době, mnohdy zcela zákonitě, vznikají. Posluchači by se měli naučit i chápat jednotlivé souvislosti a vztahy mezi vývojem dílčích funkcí a celkový rozvojem osobnosti v dané vývojové fázi. Z tohoto hlediska jsou významné proměny způsobu uvažování a prožívání v době dospělosti, protože ovlivňují zvládání jednotlivých rolí a rovněž vznik případných problémů. Pro porozumění období stáří je třeba vědět, jak se jednotlivé vývojové změny projevují a jaký mají dopad.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (02.01.2022)
1. Období mladé dospělosti:
  • Charakteristika mladé dospělosti. Proměna kognitivních funkcí, socializace. Morální uvažování a stabilizace vztahu k sociálním normám.
  • Proměna rolí a mezilidských fztahů. Genderová identita a diferenciace rolí. Profesní role. Partnerství: manželství, nesezdaná soužití, život bez trvalého partnera.
  • Rodičovství, adaptace na rodičovství, rodina s dětmi. Mateřství bez partnera. Bezdětnost.
  • Rozvod, osamělý rodič, druhé manželství a jeho charakteristiky.
2. Období střední dospělosti:
  • Charakteristika střední dospělosti, krize středního věku.
  • Psychické změny, proměna kognitivních funkcí, proměna emocionality.
  • Profesní role.
  • Proměna partnerského vztahu, paralelní partnerské vztahy.
  • Proměna rodičovské role. Změna vztahu ke starým rodičům.
3. Období starší dospělosti:
  • Charakteristika starší dospělosti. Tělesné změny.
  • Psychické změny, proměna kognitivních funkcí a emocionality.
  • Proměna profesní role.
  • Proměna partnerského vztahu, proměna vztahu k dospělým dětem, role prarodiče. Proměna vztahu ke starým rodičům a péče o ně, reakce na smrt rodiče.
4. Období raného stáří:
  • Charakteristika raného stáří. Tělesné změny a jejich subjektivní význam.
  • Psychické změny, proměna kognitivních funkcí, proměna emocionality, motivace a regulačních funkcí, změny osobnostních vlastností, změny v oblasti socializace.
  • Odchod do důchodu.
  • Manželství starších lidí, vztah k dětem a vnukům.
5. Období pravého stáří:
  • Charakteristika pravého stáří. Tělesné změny.
  • Proměna psychických funkcí, proměna emocionality, motivace a regulačních funkcí, změny osobnostních vlastností, změny v oblasti socializace.
  • Zátěž změny způsobu života, osamělost a bezmocnost. Význam víry ve stáří.
  • Poslední fáze života, umírání a smrt.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (07.10.2019)
Podmínkou je splnění 50% docházky a zápočtové povinnosti.

Seminární práce z vývojové psychologie II.
Studující si vybere jednu ze dvou variant.

Kazuistická studie vývoje profesní role
Charakteristika vybraného jedince:

Ø Základní charakteristika: věk, pohlaví a způsob života (kde tento jedinec žije), jaká je jeho profese, jeho rodinný stav apod.

Ø Mezníky, které byly podle jeho/jejího názoru v jeho životě důležité, zejména ty, co se vztahují k profesi.

Ø Jaký je jeho/její názor na profesi, kterou vykonává:

Ø Jak je s ní spokojený/á, co považuje za pozitivní a co za negativní, co by změnil/a, kdyby to bylo v jeho/jejích silách.

Ø Jaké povolání si přál/a, když byl/a mladý/á, co se mu/jí splnilo a co ne.

Ø V čem by svoje názory z mládí korigoval/a, co by v současnosti viděl/a jinak. Na co by dnes kladl/a větší důraz.

Ø V čem je (nebo byla) pro něho/ni práce důležitá? Jakou potřebu kromě ekonomické nutnosti naplňovala?

Ø Co ze svého profesního života považuje za největší přínos?

Ø Jaký zážitek v jeho/jejím profesním životě byl nejhorší?

Ø V čem si myslí si, že jeho/její profese či spolupracovníci nejvíc ovlivnili jeho/její život.

Ø Co by udělal/a jinak, kdyby bylo možné změnit minulost? Vybral/a by si stejnou profesi nebo ne?

Ø Jaké je jeho aktuální sebehodnocení, myslí si, že se mu/jí v životě vede (nebo vedlo) lépe v soukromém životě nebo v práci?

Ø Co je pro něho/ni aktuálně nejdůležitější, jaké jsou jeho/její profesní cíle, čeho by chtěl/a dosáhnout.

Ø Jsou jeho/její záliby podobné jeho/její profesi nebo zcela jiné?.

Ø Shrnutí podstatných informací a jejich interpretace ve vztahu k typickým charakteristikám jeho/jejího věku.

Seminární práce z vývojové psychologie II.
Kazuistická studie vývoje partnerské role
Charakteristika vybraného jedince:

Ø Základní charakteristika: věk, pohlaví a způsob života (kde tento jedinec žije), jaká je jeho profese, jeho rodinný stav apod.

Ø Mezníky, které byly podle jeho názoru v jeho životě důležité, zejména ty, co se vztahují k partnerství.

Ø Jaký je jeho/její názor na současné partnerství:

Ø Jak je s ním spokojený/á, co považuje za pozitivní a co za negativní, co by na vztahu nebo na partnerovi (partnerce) změnil/a, kdyby to bylo v jeho/jejích silách.

Ø Jakého partnera (partnerku) si přál/a, když byl/a mladší, co se mu/jí splnilo a co ne.

Ø V čem by svoje dřívější názory korigoval/a, co by v současnosti viděl/a jinak. Na co by dnes kladl/a větší důraz. Existuje něco, co si idealizoval/a?

Ø Jaké vlastnosti partnera (partnerky) považuje za nejdůležitější a jaké za zcela nepřijatelné?

Ø Které ze svých dřívějších zkušeností s partnerstvím považuje za nejdůležitější? Co mu/jí dřívější konflikty a rozchody přinesly? Byly takto získané zkušenosti jen negativní nebo i pozitivní?

Ø Jaký zážitek z partnerství považuje za nejhorší?

Ø V čem si myslí si, že ho/ji jeho dřívější partneři (partnerky) nejvíc ovlivnili/a a změnili/y jeho/její život?

Ø Co by udělal/a jinak, kdyby bylo možné změnit minulost? Vybral/a by si stejného partnera (partnerku) nebo ne?

Ø Jaké je jeho aktuální situace, myslí si, že se mu daří (nebo dařilo) lépe ve vztazích s lidmi nebo v práci?

Ø Co je pro ni/něho v partnerství aktuálně nejdůležitější, co by si chtěl/a udržet a co změnit?

Ø Mají s partnerem/partnerkou společné záliby? Umí spolu trávit volný čas?

Shrnutí podstatných informací a jejich interpretace ve vztahu k typickým charakteristikám jeho/jejího věku.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (28.01.2024)

Základní literatura

Povinná:

TOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. 1. vydání. Praha: Portál, 2015. 575 s. ISBN 978-80-262-0714-6.

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. 1. vydání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2008. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.

Doporučená:

ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Portál, 1999. 152 s. ISBN 978-80-262-0786-3.

HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Pyramida, 1989. 407 s. ISBN 80-7038-158-2.

ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: vývojová psychologie.2. přepracované vydání. Praha: Port

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK