PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do filozofie a etiky - L0304
Anglický název: Introduction to Philosophy and Ethics
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (14.09.2022)
Kurz představuje filosofii a etiku jako živé obory, které jsou relevantní pro každého člena současné společnosti a – to zejména – pro každého budoucího sociálního pedagoga. Důraz je při výuce kladen na rozvíjení základních filosofických dovedností (týkajících se interpretace a analýzy, argumentace a komunikace) a osvojování těch pojmů, přístupů či teorií, primárně z nedávné nebo současné filozofie a etiky, jejichž znalost je potenciálně prospěšná pro účastníky kurzu.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)

Po skončení kurzu by měl být účastník schopen:

 

1. plnit úkoly, jejichž zvládnutí bude ověřované v rámci zkoušky, tj. v návaznosti na kratší odborný text tematicky náležící do oblastí probíraných v kurzu:

-  a. text interpretovat (identifikovat a popsat jeho cíle, shrnout a vyložit použitou argumentaci);

-  b. argumentačně na text navázat (zformulovat jasnou a přesvědčivou námitku proti textu, zformulovat jasný a přesný argument v jeho prospěch, a to samostatně nebo za použití relevantních teorií tematizovaných v rámci kurzu); 

- c. vést o textu diskusi, komunikačně zdařile (jasné, přesné a uspořádané vyjádření myšlenek) a poučeně (uplatnění relevantních teorií z filozofie a etiky);

 

2. uplatňovat v kurzu probírané znalosti, dovednosti a postoje v rámci sociálně pedagogické práce a práce v sociální oblasti.

 

Předběžný časový plán:

 

1. Úvod

- organizace kurzu, požadavky ke zkoušce, co je filosofie, základy interpretace a argumentace, filosofické otázky

 

2. Kritické myšlení a teorie poznání I.

- proč a jak kriticky myslet, problémy omylnosti, relativismu a skepticismu, metodický a umírněný skepticismus

 

3. Kritické myšlení a teorie poznání II.

- filosofie vědy, falzifikovatelnost, paradigma, teorie pravdy

 

4. Etika a druhy etiky

- úvod do etiky, deskriptivní, normativní a aplikovaná etika

 

5. Základní morální teorie I.

- život a smrt, pravda a lež v pohledu základních morálních teorií (deontologický přístup, konsekvencialistický přístup, přístup etiky ctností)

 

6. Základní morální teorie II.

- život a smrt, pravda a lež v pohledu základních morálních teorií (deontologický přístup, konsekvencialistický přístup, přístup etiky ctností)

 

7. Přístup etiky ctností a postoj k druhému v praxi

- panelová diskuse soustředěné na sdělování nepříjemné či zraňující pravdy

 

8. Vybrané otázky aplikované etiky I. 

- do jaké míry máme morální povinnost pomáhat druhým? 

 

9. Vybrané otázky aplikované etiky II.

- rasismus a postoj k druhému

 

10. Člověk, dokonalost a nedokonalost (aneb vybrané problémy filosofie člověka)

- vize biotechnologického zdokonalování a hodnoty současné společnosti 

 

11. Meritokracie a její kritika (aneb vybrané problémy politické filosofie)

- do jaké míry by měli lidé získávat úspěch, moc nebo vliv na základě svých prokázaných schopností a svých zásluh?

 

13. Panelová diskuse na téma odhlasované studenty

- diskuse se bude soustředit na téma zvolené studenty v úvodu kurzu, studenti se budou na organizaci diskuse aktivně podílet

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)

1. Zkouška

V rámci zkoušky si student vylosuje kratší (200-400 slov) odborný text zabývající se některým z témat probíraných v rámci kurzu a splní v souvislosti s ním po přípravě (30 minut) základní úkoly týkající se:
- a. jeho interpretace (identifikovat a popsat cíle textu, shrnout a vyložit použitou argumentaci);
- b. vlastního argumentačního navázání na text (zformulovat jasnou a přesvědčivou námitku proti textu, zformulovat jasný a přesný argument v jeho prospěch, a to samostatně nebo za použití relevantních teorií tematizovaných v rámci kurzu).
Zkoušený také:
- c. povede o textu se zkoušejícím diskusi, v jejímž rámci uplatní v kurzu rozvíjené komunikační dovednosti (představení myšlenek zkoušeného bude jasné, přesné a uspořádané) a znalosti relevantních teorií probíraných v rámci kurzu (jaké tematizované teorii je argumentace textu blízká a proč, jakou tematizovanou teorii by bylo možné použít jako námitku proti němu apod.).
Podrobná kritéria hodnocení jednotlivých složek zkoušky budou účastníkům sdělena v úvodu kurzu.

2. Aktivní účast na kurzu

Studenti mohou získat plusové body ke zkoušce již v průběhu kurzu, především:
a. aktivní účastí na společném vytváření materiálů ke zkoušce (shrnutí přednášek a diskusí);
b. aktivní účastí na jednotlivých setkáních;
c. aktivní účastí na organizaci závěrečné panelové diskuse (viz níže).
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)

Požadavky k získání atestace:

1. Zkouška

V rámci zkoušky si student vylosuje kratší (200-400 slov) odborný text zabývající se některým z témat probíraných v rámci kurzu a splní v souvislosti s ním po přípravě (30 minut) základní úkoly týkající se:
- a. jeho interpretace (identifikovat a popsat cíle textu, shrnout a vyložit použitou argumentaci);
- b. vlastního argumentačního navázání na text (zformulovat jasnou a přesvědčivou námitku proti textu, zformulovat jasný a přesný argument v jeho prospěch, a to samostatně nebo za použití relevantních teorií tematizovaných v rámci kurzu).
Zkoušený také:
- c. povede o textu se zkoušejícím diskusi, v jejímž rámci uplatní v kurzu rozvíjené komunikační dovednosti (představení myšlenek zkoušeného bude jasné, přesné a uspořádané) a znalosti relevantních teorií probíraných v rámci kurzu (jaké tematizované teorii je argumentace textu blízká a proč, jakou tematizovanou teorii by bylo možné použít jako námitku proti němu apod.).
Podrobná kritéria hodnocení jednotlivých složek zkoušky budou účastníkům sdělena v úvodu kurzu.

2. Aktivní účast na kurzu

Studenti mohou získat plusové body ke zkoušce již v průběhu kurzu, především:
a. aktivní účastí na společném vytváření materiálů ke zkoušce (shrnutí přednášek a diskusí);
b. aktivní účastí na jednotlivých setkáních;
c. aktivní účastí na organizaci závěrečné panelové diskuse (viz níže).

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)

Základy argumentace, interpretační dovednosti, přehled základních filosofických disciplín:

- Král, Matěj. Šebešová, Petra. Vejvodová, Daniela. „Filosofie“ In Cvičebnice ZSV Scio. Praha: Scio, 2021.

 

Kritické myšlení a teorie poznání

- Popper, Karl R. Logika vědeckého bádání. Praha: OIKOYMENH, 1997.

- Kahneman, Daniel. Myšlení: rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil, 2012.

- Kuhn, Thomas. Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH, 1997.

 

Etika – teorie + politická filosofie:

- Sandel, Michael. Spravedlnost: co je správné dělat. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015.

- Sandel, Michael. The Tyranny of Merit: What’s Become of the Common Good? New York: Farrar, Straus, and Giroux, 2020.

 

Aplikovaná etika:

- LaFollette, Hugh (ed.). Ethics in Practice: An Anthology. Chichester: Wiley-Blackwell, 2014.

 

Člověk, dokonalost a nedokonalost:

- Savulescu, Julian. Bostrom, Nick. (eds.). Human Enhancement. Oxford: Oxford University Press, 2009.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK