PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika základů společenských věd I. - L0292
Anglický název: Didactics of the Fundamentals of Social Sciences I
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Je záměnnost pro: LPED77
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)
Kurz je určen pro studenty, kteří mají zájem vyučovat občanský a společenskovědní základ, uvažují o tom nebo by rádi z jiných důvodů rozvíjeli své pedagogické schopnosti. Kurz bude zahrnovat přímé zkoušení různých metod či postupů, společné hodnocení jednotlivých výstupů a řízenou diskusi. Konkrétní obsah podstatné části setkání bude vycházet z preferencí účastníků.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)

Cíle předmětu:
Po skončení kurzu by měl být účastník schopen:
- uvést a zdůvodnit, jaké cíle by měla naplňovat výuka občanského a společenskovědního základu
- s ohledem na stanovené cíle sestavit plán jednotlivé vyučovací hodiny
- užívat rozmanité metody pedagogické práce, jejichž propojování by mělo co nejlépe naplňovat potřeby žáka
- připravit, uskutečnit a reflektovat vlastní pedagogický výstup
- reflektovat a navrhovat konkrétní úpravy postupu jiných pedagogicky činných osob

Předběžný časový plán:

1. Úvod 

- cíle a obsah kurzu, reflexe, videotrénink a zpětná vazba

2. Cíle a základní principy účelné výuky 

- jak se učíme a jak vyučovat, přehled metod, výuka a mysl žáka, základní znalosti ve výuce jednotlivých oborů občanského a společenskovědního základu 

3. Rozvoj schopností žáků a problémově orientovaná výuka

-  návštěva exponátu „Automat na filosofické divadlo“ v Kampusu Hybernská

4. Problémově orientovaná výuky filosofie I.

- výuka filosofie jako problém, koncepce problémově orientované výuky, práce s motivací studujících

5. Problémově orientovaná výuka filosofie II. 

- problémově orientovaná výuka aplikované etiky

6. Problémově orientovaná výuka filosofie III.

- problémově orientovaná výuka normativní etiky

7. Problémově orientovaná výuka filosofie IV.

- problémově orientovaná výuka teorie poznání, výuka filosofie a kritické myšlení

8. Konkrétní výzkumy a obecná teorie ve výuce psychologie I. 

- myšlení, kognitivní chyby, racionalita a iracionalita

9. Konkrétní výzkumy a obecná teorie ve výuce psychologie II.

- pozitivní psychologie a well-being

10. Organizace vyučovací hodiny 

- různé modely dramatické výstavby vyučovací hodiny, vyučovací hodina a potřeby žáka

11. Vysvětlení

- principy správného vysvětlení, mikrovysvětlení a jejich reflexe

12. Modelová hodina vedená studenty  

- skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)

Požadavky k získání atestace:
- aktivní účast na kurzu včetně plnění průběžných úkolů
- příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu v rámci klasifikovaného zápočtu
Na začátku kurzu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)

Požadavky k získání atestace:
- aktivní účast na kurzu včetně plnění průběžných úkolů
- příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu v rámci klasifikovaného zápočtu
Na začátku kurzu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)

Základní literatura:
Petty, Geoff. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2013.

Doporučená literatura:
Kirschner, Paul A. Hendrick, Carl. Co funguje ve třídě? Praha: Universum, 2021.
Kol. autorů. Cvičebnice ZSV Scio. Praha: Scio, 2021.
Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017.
Willingham, Daniel. Why don’t students like school? Hoboken: Jossey-Bass, 2021.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK