PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - L0290
Anglický název: Special Pedagogy
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Mottlová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Mottlová, Ph.D.
Prerekvizity : L0246
Anotace
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Předmět Speciální pedagogika má za hlavní cíl seznámit studenty s obsahem, základní terminologií a významem speciální pedagogiky. Studenti budou schopni interpretovat pojmy inkluze a integrace a budou schopni prezentovat na praktických příkladech speciálně pedagogické přístupy a aplikovat moderní trendy v této oblasti. Prostor je věnován i etickému rozměru sociální pedagogiky, práci s etnickými menšinami a velký prostor je věnován jednotlivým pediím – somatopedie, psychopedie, tyflopedie, surdopedie, logopedie a etopedie. Studenti získají dovednosti a kompetence potřebné pro výkon profese speciálního pedagoga, např. schopnost pracovat v diagnostickém týmu, komunikovat s experty v jiném oboru. Získají kompetence klasifikovat, komparovat a provést kritiku praxe.
Sylabus
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Historie speciální pedagogiky. Vymezení speciální pedagogiky, pojetí. Vymezení jednotlivých pedií. Znevýhodnění, integrace a inkluze. Speciálně pedagogická diagnostika. Metody speciální pedagogiky pro diagnostiku a praxi. Somatopedie. Psychopedie. Tyflopedie. Surdopedie. Logopedie. Etopedie.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Docházka 70 %, složení ústní zkoušky z obsahu přednášek a povinné literatury.

Literatura
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Povinná:
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
Doporučená:
JANDERKOVÁ, Dita. Speciální pedagogika v příbězích (kazuistikách). Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2012. ISBN 978-80-7375-658-1.
JANDERKOVÁ, Dita. Specifické poruchy učení a chování. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2010. ISBN 978-80-7375-407-5.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese / Marie Vágnerová. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK