PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ekonomie a chování - L0283
Anglický název: Economics and Behaviour
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Další informace: http://Ekonomie a chování
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jiří Kameníček, CSc.
Vyučující: PhDr. Jiří Kameníček, CSc.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jiří Kameníček, CSc. (14.09.2023)
Předmět navazuje na kurz Úvod do ekonomie (L0276). Studenti, kteří Úvod do ekonomie neabsolvovali, mohou mít vážné problémy s pochopením některých témat a bude jim chybět minimální "zázemí" nezbytné k účelnému studiu předmětu. Na přednáškách bude kladen důraz na praktické aspekty základních a nejběžnějších hospodářských aktivit. Studenti budou vedeni k tomu, aby ekonomické jevy, procesy a problémy vnímali jako přirozené součásti společnosti, světa. Absolventi kurzu by měli s pomocí osvojené teorie lépe vnímat a chápat obecné hospodářské jevy a procesy, s nimiž jsou konfrontováni v běžném životě. Cílem kurzu je nabídnout hlubší a širší pohledy do oblasti investic do lidského kapitálu a do základů behaviorální ekonomie. Přednášky obsahují analýzy nejčastějších národohospodářských procesů a jejich následky. Vlády většinou chtějí, centrální banky některé hospodářské procesy skutečně korigují. K tomu používají příslušné nástroje. Ekonomické subjekty, tj. firmy, instituce a občany, tyto regulace zpravidla podněcující k reakcím. Proto název kurzu: Ekonomie a chování. Náměty přednášek jsou voleny tak, aby posluchači zlepšili své dovednosti vnímat a posuzovat hospodářské problémy a aby si vytvořili poučený nadhled. Témata budou prezentována tak, aby studenti našli k daným námětům východiska a vodítka ve svých osobních zkušenostech. Výuka neprobíhá jako monolog lektora, je prokládána diskusemi k dílčím tématům. Studenti by si měli u daných problémů formovat představy nejen o jejich průběhu, ale i o jejich alternativách. Především však vlastní postoje, jak na aktuální národohospodářské procesy a na případné regulativní zásahy vlád nebo centrální banky rozumně reagovat.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jiří Kameníček, CSc. (14.09.2023)

1. Investice do lidského kapitálu. Charakteristika předmětu, definice, příklady. Vzdělání a výcvik dovedností uplatnitelných jako pracovní. Vymezení rozdílu mezi schopnostmi a dovednostmi. Lidský kapitál a rodina. Další oblasti investic do lidského kapitálu.
2. Výcvik obecných pracovních dovedností a jeho následky v životě jedince a jeho rodiny. Výcvik specifických pracovních dovedností a jeho následky. Výcvik na pracovišti a výuka ve školách jako hlavní formy investic do lidského kapitálu. Příklady dalších forem investic do osobních aktiv.
3. Úvod do teorie (racionálního) návyku. Model návyku. Vazba mezi návykem a blízkou komplementaritou. Nedosycenost a posilování jako dva hlavní rysy návyku. Těžké, zvratové životní situace a hrozby návyků. Abstinence a šokové terapie při odvykání. Myopický model návyku. Rozdíly mezi návyky a zvyky.
4. Teorie racionální spotřebitelské volby jako nástroj k popisu běžných lidských postojů: lakota, závist, chování typu Homo Oeconomicus a altruismus. Individuální hranice (spravedlivého?) rozdělování. Rozhodování subjektů v sociálním prostředí. Grafické modely sociálních interakcí a jejich interpretace pro běžný život.
5. Rozhodování za nejistoty. Konkávní funkce užitku. Proč lidé preferují averzi vůči riziku. Existují důvody, abychom určitá rizika vyhledávali? Asymetrické oceňování výnosů a naproti tomu ztrát. Hédonická koncepce. Projevy morálního hazardu; jejich příčiny a následky. Příklady předpojatostí, jež jsou způsobeny asymetrií oceňování.
6. Teorie informací. Pravidlo vysokých nákladů padělání a pravidlo zveřejnění úplné informace. Příklady signálů: trhy trpkých jablek, okázalá spotřeba, nežádoucí výběr (ilustrace na chování pojišťovny). Další typy signálů. Problém zastrašování a smlouvání. Ultimativní hry typu: ber, nebo nech být.
7. Trhy práce. Princip konstrukce tržní poptávkové křivky po práci. Nabídka práce a křivka tržní nabídky práce. Kompenzující rozdíly ve mzdách. Odbory, politikové a zákony o minimální mzdě. Typické rysy "vnitřní" struktury mezd ve firmách a v institucích. Ekonomie superhvězd.
8. Diskriminace menšin. Definice a analýza příčin diskriminace menšinových populací. Krátkodobé a dlouhodobé následky. Diskriminace na trhu práce (jak příslušníků menšin, tak rovněž jednotlivců znevýhodněných handicapem). Zákony zakazující diskriminaci a následky těchto zákonů. Ekonomická rovnost jako otázka sociální.
9. Všeobecná propojenost ekonomiky a hospodářský blahobyt. Jednoduchá směnná ekonomika v modelu Edgeworthova obdélníkového diagramu. Rozdíl mezi ekonomickým optimem a spravedlností. Efektivnost výroby. Hranice výrobních možností. Optimální složení spotřebního koše. Přínosy mezinárodního obchodu k blahobytu jedinců i státu.
10. Fiskální politika a zahraniční obchod. Cíle fiskální politiky z pohledu politiků (tj. takzvaný „levicový“ a „pravicový“ přístup). Daně a transfery, jejich krátkodobé a dlouhodobé následky. Nástroje vlád k regulaci zahraničního obchodu. Krátkodobé a dlouhodobé následky státního protekcionismu.
11. Monetární politika. Úloha centrální banky v ekonomice. Popis fungování tří základních nástrojů monetární politiky. Příklady použití těchto nástrojů centrálními bankami v zemích EU od druhé poloviny dvacátého století do současnosti.
12. Fiskální a monetární politiky v praxi. Progresivní daňová soustava. Její cíle, krátkodobé a dlouhodobé následky. Výdaje ze státního rozpočtu. Jejich krátkodobé a dlouhodobé následky. Jak změny masy oběživa ovlivňují tvorbu HDP, jejich vliv na tempa růstu (poklesu) HDP. Nabídka peněz a hlavní faktory poptávky po penězích. Monetární mechanismy. Následky koordinace a ne-koordinace fiskální a monetární politiky na vývoj státního dluhu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jiří Kameníček, CSc. (14.09.2023)

Předmět absolvují ti, kdo se aktivně účastní přednášek a úspěšně složí závěrečnou zkoušku.
Tolerují se pouze tři omluvené absence v průběhu semestru.
Aktivita prokázaná při přednáškách je (při nerozhodném výsledku u ústní zkoušky) důvodem k tomu, aby se vyučující přiklonil buď k lepšímu nebo k horšímu celkovému hodnocení.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jiří Kameníček, CSc. (14.09.2023)

U ústní zkoušky musí student prokázat bezpečnou orientaci v dané problematice. Nejen porozumění příslušnému problému ve vylosované otázce, ale též hlavním souvislostem a vazbám (případným následkům) k dalším ekonomickým jevům. A to v rozsahu, ve kterém byla látka přednesena a prezentována v písemných podkladech k jednotlivým přednáškám.
Výsledek zkoušky může být velmi příznivě ovlivněn hlubším porozuměním získaným při studiu doporučené literatury.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jiří Kameníček, CSc. (14.09.2023)
Povinná:
Podklady pro jednotlivé přednášky, které bude garant předmětu studentům postupně zpřístupňovat na webové stránce předmětu. Nebo po dohodě je může zasílat zapsaným studentům e-mailem.
Doporučená:
Robert H. Frank, Microeconomics and Behavior. 6th ed. New York: McGraw-Hill 2005
Nebo český překlad ze staršího vydání: Mikroekonomie a chování, Svoboda, Praha 1995
Jiří KAMENÍČEK, Lidský kapitál; (Bohatství, které dřímá v nás), Karolinum, Praha 2012 (druhé upravené vydání), ISBN 978-80-246-2139-5
THALER, Richard. H., Misbehaving, The Making of Behavioral Economics, Penguin UK, 2016
Český překlad: THALER, Richard. H., Neočekávané chování, Příběh behaviorální ekonomie, Argo, Dokořán, Praha 2017
Richard H. Thaler, Nudge, Improving Decisions About Health, Wealth and Happiness, Yale University Press, 2008
Český překlad: Richard H. Thaler, Šťouch, Jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o zdraví, majetku a štěstí, Kniha Zlín 2010
HELÍSEK Mojmír, MAKROEKONOMIE, Základní kurs, Nakladatelství MELANDRIUM 2002, druhé vydání.
DORNBUSCH R., FISCHER S., MAKROEKONOMIE, SPN a Nadace Economics, Praha 1994
MANKIW Gregory N., ZÁSADY EKONOMIE, Grada Publishing, Praha 1999
SAMUELSON P.A., NORDHAUS W.D., Ekonomie, Nakladatelství Svoboda-Libertas, 1992, 1997
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK